Infrastruktura Przewozy pasażerskie Tabor Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Metro na Śląsku – Alstom Polska wychodzi z pomysłem dla największej aglomeracji w Polsce

Metro na Śląsku – Alstom Polska wychodzi z pomysłem dla największej aglomeracji w Polsce Fot. Alstom

Alstom Polska zaproponowała budowę automatycznego lekkiego metra na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Metro na Śląsku – czy to możliwe? – Chcemy zbudować metro w aglomeracji śląskiej. To największa w Polsce aglomeracja, która nie dość, że nie ma metra, to nie ma też dyskusji na temat metra w przestrzeni publicznej. Chcemy tę dyskusję wywołać.  – powiedział na konferencji prasowej w Chorzowie Lesław Kuzaj, prezes Alstom Polska.

Lekkie metro miałoby jeździć na większości trasy na powierzchni: na poziomie jezdni lub na na estakadach, a tylko tam, gdzie nie będzie innej możliwości – pod ziemią. – To kosztuje mniej niż połowę kosztów budowy tradycyjnego metra – wyjaśnił Kuzaj. I dodał, że 20 kilometrowa trasa metra byłaby budowana przez około 3-4 lata.

Prezes Kuzaj powiedział, że metro można budować metodą partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Alstom jest gotowy stanąć do takiego przetargu. – Możemy doprowadzić prywatny kapitał i zaoferować najnowsze metro, jakie w tej chwili jest osiągalne: w pełni zautomatyzowane – podkreślił Lesław Kuzaj.

Projekt ma poparcie naukowców. Prof. Janusz Ćwiek z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej przekonuje, że metro jest potrzebne na Śląsku, gdyż system transportu na terenie tej metropolii jest na granicy wydolności.

Władze GZM maja być zaproszone do dyskusji na temat metra, którą ma zorganizować politechnika. Dyskusja miałaby dotyczyć możliwości realizacji takiej inwestycji, w tym kształtu proponowanych tras.