Strona główna » Wiadomości » Metamorfoza stacji Maksymilianowo

Metamorfoza stacji Maksymilianowo

Redakcja
Fot. PKP PLK/ Szymon Danielek

Zarządca kolejowej infrastruktury podpisał umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo. Jest to kluczowy punkt na mapie transportowej z południa kraju do bałtyckich portów Trójmiasta. Na zmianach zyskają także podróżni z województwa kujawsko – pomorskiego. Wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przekracza 1 mld zł brutto.

 

Metamorfoza stacji Maksymilianowo za kilka lat stanie się faktem. W Maksymilianowie krzyżują się dwie linie kolejowe najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich w Gdyni oraz w Gdańsku. To linia nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port, jak również nr 131 Chorzów Batory – Tczew. Trwająca już modernizacja lk 201, w tym dobudowa drugiego toru oraz elektryfikacja ma istotne znaczenie zwłaszcza dla portu w Gdyni. Pozwoli bowiem na szybki i sprawny przewóz ładunków koleją z ominięciem linii nr 131 i 9 (trasa Bydgoszcz – Tczew – Gdańsk).

Stacja Maksymilianowo ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego przewozu towarów na trasie bałtyckie porty – południe kraju. Jej modernizacja wpisuje się w szereg inwestycji prowadzonych przez PLK SA w celu poprawy warunków transportu ładunków koleją. Z efektów inwestycji skorzystają także podróżni na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, którym na stacji Maksymilianowo zapewniona zostanie oczekiwana jakość obsługi – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Co się zmieni w Maksymilionowie

Z myślą o komforcie i dostępności dla wszystkich podróżnych na stacji PKP PLK przebudują trzy perony. Powstanie nowe przejście pod torami z windami, które zapewni lepszy dostęp do kolei w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowa obejmie 46 km torów oraz 102 rozjazdy.

Ponadto powstaną trzy  wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, jak również jeden most kolejowy oraz jeden most kolejowo – drogowy. Przebudowane zostaną trzy kolejne obiekty inżynieryjne: wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy i most kolejowy.

Dzięki zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej przejazd pociągów osobowych i towarowych będzie sprawny i bezpieczny. Linię nr 201 wykonawca dostosuje do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 prędkości te wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.

Prace w Maksymilianowie wykona firma Strabag za kwotę prawie 927,37 mln zł netto, czyli nieco ponad 1,14 mld zł brutto. Zakończenie robót planowane jest w I kwartale 2029 r. Zadanie pn. „Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna”  jest dofinansowane ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 85 proc.

Dwa regiony bliżej siebie

Metamorfoza stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Projekt trwa od 2021 r. (prace na liniach stycznych). Aktualnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy) i Somonino – Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 mld zł netto. Ich zakończenie PKP PLK planują w 2028 r.

W lipcu br. zarządca sieci kolejowej ogłosił przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin. Modernizacja całego odcinka odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) kolejarze planują sfinalizować w 2029 r., a odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w 2032 r.

Modernizacja linii nr 201 stworzy nowe możliwości dla połączeń pasażerskich między województwem kujawsko – pomorskim a Kaszubami i Trójmiastem. Przepustowość linii znacznie poprawi się dzięki dobudowie drugiego toru oraz elektryfikacji. Większe będą także możliwości przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni, co ma istotne znaczenie dla gospodarki regionu i kraju.

Po zakończeniu wszystkich prac wzrośnie prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Zaś na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h. Obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a składów towarowych od 30 do 90 km/h.

Podobne artykuły