Prawie 170 kilometrów torów wymieniły w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe z wykorzystaniem pociągów do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN). To więcej niż planowano i więcej niż łącznie przez poprzednie cztery lata.
Maszyny PUN pobiły rekord w realizacji zadań modernizacyjnych. Zarządca infrastruktury ocenia, że tegoroczne działania potwierdzają skuteczność nowego podejścia do zarządzania utrzymaniem sieci kolejowej. W 2025 roku spółka zleciła i zrealizowała kilkaset zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych. Miały one łączną wartość ponad miliarda złotych. Obejmowały wymianę nawierzchni torowej, wzmocnienie podtorza, regulację geometrii toru oraz prace w obrębie urządzeń srk i obiektów inżynieryjnych. Dzięki otwartym przetargom w realizację tych zadań zaangażowały się zarówno duże, jak i mniejsze przedsiębiorstwa z branży kolejowej.
Cztery lata w jeden rok
Na początku roku PKP PLK zapowiedziały, że pociągi PUN wykonają w 2025 roku wymianę nawierzchni na 150 kilometrach torów. To tyle, ile przez poprzednie cztery lata łącznie. Mimo usterki jednej z trzech maszyn, cel został nie tylko osiągnięty, ale zrealizowany z nawiązką. Dzięki dobrej organizacji pracy i wykorzystaniu zasobów dwie pozostałe maszyny osiągnęły łączny wynik 169 km torów. Tym samym maszyny PUN pobiły rekord efektywności.
Zgodnie z naszymi zapowiedziami intensywnie monitorujemy wykorzystanie sprzętu własnego, czego przykładem są PUN-y. Na ten rok planowaliśmy wykorzystanie trzech maszyn do wykonania 150 km toru – tyle samo, ile zrealizowano w ciągu poprzednich czterech lat. Na początku roku utraciliśmy jednak jednego PUN-a w wyniku zdarzenia na stacji Żywiec. Jego załoga została przesunięta na pozostałe maszyny, dzięki czemu zakładany plan udało się zrealizować przy wykorzystaniu dwóch PUN-ów. To pokazuje, że dotychczasowy potencjał sprzętowy nie był w pełni wykorzystany, a odpowiednia organizacja pracy pozwala osiągać więcej – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Efekty widoczne na torach
W listopadzie zakończą się roboty na linii kolejowej nr 204 między Malborkiem a Elblągiem – ważnym odcinku łączącym województwa pomorskie i warmińsko-mazurskie. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich z 100 do 120 km/h. Przełoży się to na płynniejsze przejazdy oraz lepszy komfort podróży. W przyszłym roku PLK SA planują kontynuację prac, które – po zabezpieczeniu środków finansowych – umożliwią zwiększenie prędkości na odcinku Malbork – Elbląg do 160 km/h. Obecnie najszybsze pociągi pokonują tę trasę w około 25 minut (IC), a pod koniec 2026 r. czas przejazdu skróci się do około 20 minut. Dla pociągów POLREGIO obecnie wynosi on 28-30 minut.
W ramach tegorocznych działań PUN-y i ekipy utrzymaniowe pracowały także na innych liniach m.in.:
- lk 154 (Przemiarki – Dąbrowa Górnicza) – po wymianie nawierzchni na 7 km toru, podbiciu i regeneracji szyn prędkość maksymalna wzrosła z 60 do 100 km/h.
- Magistrala Podsudecka – odnowienie toru i prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwoliły zwiększyć prędkość na wybranych odcinkach do 120 km/h.
- lk 274 (Jelenia Góra – Stara Kamienica) – wymiana nawierzchni torowej umożliwiła likwidację dwóch ograniczeń prędkości (40 km/h) oraz przywrócenie prędkości rozkładowej 70 km/h. Co poprawiło płynność przejazdów na tej malowniczej trasie.
PKP PLK zaznaczają, że takie działania, choć mniej widowiskowe niż wielkie inwestycje, mają kluczowe znaczenie dla sprawności codziennego ruchu pociągów. Skracają czas przejazdu, zwiększają bezpieczeństwo, jak również ograniczają awaryjność infrastruktury. A przez to gwarantują stabilność czasów przejazdów pociągów na bardzo dobrym poziomie.
Kierunek na przyszłość
PKP PLK podkreślają, że rok 2025 był przełomowy pod względem efektywności utrzymania torów oraz zarządzania zasobami technicznymi. Udało się połączyć szerszy zakres działań z lepszym wykorzystaniem własnego sprzętu, jak również potencjału pracowników.
Spółka zapowiada kontynuację działań w kolejnych latach. Zarówno w zakresie utrzymania infrastruktury, jak i wprowadzania nowoczesnych technologii, które umożliwią dalsze skracanie czasu realizacji zadań oraz minimalizowanie utrudnień dla przewoźników.

