Z fabryki Stadlera w hiszpańskiej Walencji została wysłana na testy do czeskiego Velimi lokomotywa Class 99. Po zakończeniu testów pojazd zostanie przekazany do Wielkiej Brytanii, gdzie będzie prowadził ciężkie pociągi towarowe.
O transporcie lokomotywy z Hiszpanii do Czech Stadler poinformował na swoim Facebooku. Lokomotywa o numerze 99001 została przewieziona na ciężkiej platformie drogowej. Jej stacja docelowa to tory doświadczalne należące do Instytutu Kolejnictwa w Velimi. Tam lokomotywa zostanie poddana wymagającym testom w celu uzyskania certyfikatów niezbędnych do dopuszczenia pojazdu do ruchu. Po zakończeniu procedury dopuszczeniowej Stadler wyśle lokomotywę do Wielkiej Brytanii. Klientem szwajcarskiego producenta jest brytyjska firma Beacon Rail, która wynajmuje przewoźnikom tabor kolejowy. Beacon Rail zamówił u Stadlera 30 lokomotyw Class 99, a już wiadomo, że ich użytkownikiem będzie przewoźnik towarowy GB Railfreight.
Class 99 to dwusystemowa lokomotywa Co’Co’, czyli sześcioosiowa, o napędzie elektrycznym i spalinowym. Lokomotywy te zwane są z tego powodu Eurodualami i mogą rozwijać prędkość maksymalną 120 km/h dla linii zelektryfikowanych o napięciu 25 kV 50 Hz. Moc w trakcji elektrycznej lokomotywy Class 99 wynosi bowiem 6,17 MW, a w spalinowej 1,79 MW. Z powodu swojej dużej mocy jest dedykowana do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Dwusystemowa lokomotywa ma ten atut, że pozwala na pokonywanie także tras niezelektryfikowanych, co wpływ na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego przez skrócenie czasu przejazdu z ładunkiem i tym samym podniesienie wskaźników efektywności wykorzystania taboru.
Class 99 została zaprezentowana w ub. roku podczas targów InnoTrans w Berlinie.