Dziś, około godziny 14:00, tarcza TBM Faustyna przewierciła się przez ścianę okularową, kończąc drążenie tunelu jednotorowego w osi 22 Łódzkiego Tunelu Średnicowego. To istotny moment dla całej budowy, podkreślający zaawansowanie prac i postęp technologiczny.
Drążenie tunelu
Tunel w osi 22, drążony przez maszynę TBM S1223 – Faustyna, ma długość 499 ringów, co odpowiada 748,5 metra. Wewnętrzna średnica tunelu wynosi 7,7 metra, a zewnętrzna 8,5 metra. Obudowa tunelu została zrealizowana przez prefabrykowane elementy żelbetowe o grubości 40 centymetrów, zwane tubingami – w ilości 7 sztuk (6 segmentów + klucz).
Etapy prac
Drążenie rozpoczęto 26 lutego 2024 roku z komory startowej przy ulicy Inowrocławskiej/Żniwnej. Kluczowe momenty prac obejmowały drążenie pod czynną linią kolejową nr 15 oraz pod dwoma budynkami, terenami zielonymi i ogródkami działkowymi. W szczególnych przypadkach, takich jak pomiędzy ringami 35 a 75, konieczne było dodatkowe wzmocnienie podłoża przy użyciu technologii jet grouting oraz przeprowadzanie interwencji atmosferycznych w celu wymiany narzędzi tnących.
Zakończenie prac
Zakończenie drążenia i przebicie miało miejsce na ringu nr 499 na stacji Koziny w komorze wydobywczej osi 22 na poziomie -25 metrów pod poziomem „0” stacji Koziny. Po realizacji tego etapu, planowane jest przetransferowanie maszyny TBM do sąsiedniej komory startowej i rozpoczęcie drążenia tunelu w osi 17 o długości 700 metrów. Transfer pomiędzy komorami ma zająć około 60 dni.
Technologia i przyszłe plany
Podczas drążenia, tarcza TBM drążyła średnio 6 metrów dziennie, wydrążając 45 tysięcy metrów sześciennych urobku i wprowadzając około 4 tysiące metrów sześciennych zaczynu cementowego wypełniającego przestrzeń między ośrodkiem gruntowym a obudową tunelu.
Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nadzorowały prace, zapewniając zgodność z harmonogramem i standardami bezpieczeństwa.