Łódzka Kolej Aglomeracyjna została laureatem konkursu „Lider Dostępności” organizowanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i Towarzystwo Urbanistów Polskich.
Podczas jubileuszowej, 10. edycji konkursu kapituła konkursowa po raz pierwszy przyznała nagrody w nowej kategorii „Koordynator ds. dostępności”. Wśród osób odbierających wyróżnienie znalazła się Ewa Raczyńska‑Buława, od prawie 10 lat Pełnomocnik Zarządu ds. Osób Niepełnosprawnych oraz koordynator dostępności w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Kapituła doceniła wieloletnie działania przewoźnika na rzecz osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Zdaniem kapituły ŁKA jest wzorem dostępności nie tylko dla innych przewoźników w kraju, ale również za granicą.
Staramy się, żeby podróż była jak najbardziej komfortowa dla wszystkich pasażerów, również tych, którzy wymagają większej uwagi – osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodzin dziećmi. Dostępność wdrażamy kompleksowo. Wiele instytucji skupia się jedynie na potrzebach osób poruszających się na wózkach. Dla nas każdy pasażer, również z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu jest dla nas ważny. Dopasowujemy się też do potrzeb podróżnych w spektrum autyzmu. Podejmujemy te działania, którym mam przyjemność nadawać kierunek od wielu lat, ale to jest zasługa całego zespołu, który robi wszystko, by podróż przebiegała jak sprawnie, szybko i wygodnie – mówi Ewa Raczyńska-Buława.
W praktyce działania ŁKA prowadzą do tego, że każdy pasażer – niezależnie od potrzeb – ma równy dostęp do informacji i usług.
Bardzo cieszymy się z tego wyróżnienia. Od początku historii spółki rozwijamy i kontynuujemy działania na rzecz dostępności. Wprowadzamy kompleksowe rozwiązania, które towarzyszą podróżnym na każdym etapie podróży – od zakupu biletu, przez wyposażenie taboru po obsługę na najwyższym poziomi – podkreśla Sylwester Stanisławski, członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Co ważne, ŁKA w od wielu lat współpracuje ściśle ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami szkoląc, projektując rozwiązania i wdrażając innowacje z udziałem OzN.
Przyjazne pociągi
ŁKA zwraca uwagę na to, że nowoczesne pociągi, którymi dysponuje są przyjazną przestrzenią dla osób z niepełnosprawnościami. Wpływa na to konstrukcja składów i rozwiązania, jakie w nich zamontowali producenci. Wśród tych elementów znajdziemy takie rozwiązania, jak:
- niska podłoga, szerokie drzwi i wysuwany próg przy wejściach,
- windy dla wózków (działają nawet tam, gdzie zawodzą rampy),
- kontrastowe oznaczenia, napisy w alfabecie Braille’a, dźwiękowa sygnalizacja drzwi,
- informacja głosowa o stacjach,
- pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących,
- innowacyjne oznaczenia miejsc siedzących (Braille, wypukły druk, QR, NFC).
Ponadto pojazdy Kolejowej Komunikacji Autobusowej posiadają niską podłogę, rampy i przyklęk, a busy – windy dla osób na wózkach.
Z kolei pracownicy drużyn konduktorskich przechodzą regularnie szkolenia, m.in. przez kontakt bezpośredni z osobami z różnymi niepełnosprawnościami.
Wprowadzane rozwiązania zapewniają dostępność kolei na każdym etapie podróży- od planowania i zakupu biletu, przez wejście na peron, aż po komfort jazdy w pociągu:
- strony internetowe i aplikacje ŁKA są w pełni dostępne cyfrowo, co zostało potwierdzone prestiżową nagrodą Strona bez Barier 2018,
- tłumacz języka migowego PJM jest dostępny online, zarówno w w trakcie zakupu biletów, jak i podczas podróży pociągiem,
- komunikaty w prostym języku oraz przewodnik w formacie ETR (łatwym do czytania i rozumienia) wspierają osoby z trudnościami poznawczymi oraz wszystkich, którzy cenią przejrzystość i prostotę informacji.