W I półroczu 2024 roku wzrosła liczba pasażerów największego czeskiego przewoźnika kolejowego. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy Czeskie Koleje przewiozły 82 miliony pasażerów, którzy przejechali 3914 milionów kilometrów.
Pierwsza połowa tego roku potwierdza długoterminową tendencję wzrostu zainteresowania transportem kolejowym na liniach dalekobieżnych. W porównaniu do I półrocza 2023 roku przewieźliśmy o ok. 2,5 mln pasażerów więcej. Największe, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty obserwuje się głównie na liniach dalekobieżnych łączących Pragę z Wiedniem, Berlinem, Hamburgiem i Dreznem, czyli dla połączeń Berliner i Vindobona. W przypadku połączeń krajowych popyt rośnie najbardziej na liniach w transporcie dalekobieżnym oraz w transporcie regionalnym, gdzie we współpracy z klientami uruchomiliśmy nowoczesne pociągi z szeregiem usług dodatkowych. W transporcie dalekobieżnym są to głównie linie łączące Pragę z Czeską Třebovą, Ołomuńcem, Ostrawą, Brnem i Czeskimi Budziejowicami. W transporcie regionalnym odnotowujemy wzrost liczby pasażerów np. w regionie ołomunieckim, gdzie w ciągu roku uruchomiono nowe pojazdy, zwiększono prędkość przejazdu i skrócono czas przejazdu – mówi Michał Krapinec, Prezes Zarządu i dyrektor generalny ČD.
Oprócz liczby pasażerów znacznie wzrosła wydajność przewozowa, a średnia odległość przewozu zwiększyła się o 2,4 kilometra. Wzrost liczby pasażerów i pracy przewozowej to także sukces w kontekście zmiany przewoźnika na często kursującej linii podmiejskiej P1 Południe w rejonie Pilzna. W ujęciu realnym wzrost liczby klientów na porównywalnym obszarze jest nawet nieco wyższy.
Powakacyjny trend pracy z domu lub wideokonferencji utrzymuje się w popycie na podróże, co wpływa na popyt na dojazdy do pracy i podróże służbowe. Z drugiej strony ČD obserwują nadal większe zainteresowanie podróżami rekreacyjnymi. Znajduje to odzwierciedlenie na przykład w regularnym wzmacnianiu połączeń dla fanów piłki nożnej i hokeja lub w zainteresowaniu międzystanowymi podróżami turystycznymi.