Strona główna » Wiadomości » Lasek podczas EKG: „CPK w 2032 a rozbudowa Okęcia rozwiązaniem pomostowym”

Lasek podczas EKG: „CPK w 2032 a rozbudowa Okęcia rozwiązaniem pomostowym”

Redakcja
Mat. CPK

Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego nie rezygnuje z budowy nowego lotniska. Ta infrastruktura jest w Polsce potrzebna. Projekt CPK należy jednak zoptymalizować, harmonogram urealnić, a jako rozwiązanie pomostowe przeprowadzić doraźną rozbudowę Lotniska Chopina. Takie tezy padły we wtorek, 7 maja, podczas debaty „Megalotnisko na nowo” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Dzisiaj nie mówimy o tym, czy budować CPK, ale jak go budować. Kontynuujemy ten projekt infrastrukturalny, a jednocześnie go optymalizujemy i urealniamy – podkreślił na początku debaty Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak zauważył, pytań do projektu CPK wciąż jest wiele, np. dlaczego prawdopodobieństwo uruchomienia I etapu Lotniska CPK w oficjalnym terminie w 2028 r. zostało oszacowane przez poprzedni zarząd na 15-20 proc albo dlaczego Program Wieloletni CPK na lata 2024-2030 został uchwalony tydzień po wyborach parlamentarnych.

Ekspertów z Pionu Lotniskowego CPK, z pionu Kolejowego CPK, a także doradcę zewnętrznego pytaliśmy, jaka jest realna data uruchomienia nowej infrastruktury. Po uwzględnieniu wszystkich zmiennych padała data nie 2028, ale 2032 r. – powiedział Maciej Lasek

 Jeśli to jest prawdziwa data i realny harmonogram, to z czym zostawiamy LOT, skoro przepustowość Lotniska Chopina kończy się w przyszłym roku? Nie ma sensu budowanie hubu, jeśli przewoźnik będący jego gospodarzem nie obejmie ok. 60 proc. ruchu. Właśnie dlatego jako rozwiązanie pomostowe proponujemy rozbudowę Lotniska Chopina – zauważył minister

Proponuję, żeby patrzeć na projekt CPK profesjonalnie i bez emocji. Naszym celem, który konsekwentnie realizujemy, jest określnie, jak zrealizować projekt CPK racjonalnie, jak nie wydać niepotrzebnych kwot i jak zgrać biznes CPK z celami PPL z punktu widzenia grupy kapitałowej. Osiem audytów wewnętrznych jest gotowych. Te analizy doprowadzą do decyzji kierunkowej, która jest już domeną rządu. Naszym zadaniem jest zapewnić regionowi Mazowsza operowanie z istniejącej sieci lotnisk, w tym Lotniska Chopina, a docelowo z CPK i zapewnić przedłużenie działania hubu, który dziś jest na Chopinie, a docelowo w CPK – zaapelował Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.

Dariusz Kuś odniósł się też do ambitnych harmonogramów z 20–procentową szansą realizacji.

Jeśli pilot oświadczyłby pasażerom przed lotem, że jest 20 proc. szans na to, że starczy im paliwa na podróż, to raczej nikt nie chciałby lecieć takim samolotem – zażartował

Jak podkreślił członek zarządu CPK, spółka będzie realizować projekt w partnerskiej współpracy z partnerami branżowymi.

Ze współpracy CPK z PPL i PKP PLK wyniknie synergia projektów kolejowych i lotniskowych, w związku z czym będziemy rozsądnie wydawać publiczne pieniądze – powiedział Dariusz Kuś

W odpowiedzi na stwierdzenie byłego prezesa CPK Mikołaja Wilda, że planowane inwestycje w Lotnisko Chopina się nie zwrócą, prezes Polskich Portów Lotniczych Andrzej Ilków zauważył, że rozbudowa Lotniska Chopina zwiększy przepustowość tego portu o 10 mln pasażerów rocznie.

Kwestią kluczową jest budowa masy krytycznej pasażerów przesiadkowych, która zostanie przeniesiona z Chopina do CPK. Według założeń naszej inwestycji, które zostaną doprecyzowane do października, do 2034 r. nastąpi pełna amortyzacja, czyli zainwestowane w Lotnisko Chopina środki się zwrócą – zapowiedział Andrzej Ilków

Mikołaj Wild powiedział podczas debaty, że według niego w CPK nie odbył się audyt, tylko „autoocena pracownicza”. Maciej Lasek odpowiedział, że z dużym rozczarowaniem przyjął niechęć ze strony rynku do składania ofert w przetargach audytowych CPK, natomiast raporty z samooceny są tak dobre, jak dobrzy są pracownicy, a o kadrze CPK ma bardzo dobre zdanie.

Spółka CPK ma ogromny potencjał, a projekt CPK jest potrzebny, chociaż wymaga optymalizacji. Audyt jest procesem naturalnym – nowy wykonawca projektu budowlanego także zaczyna swoje działania od inwentaryzacji. Czekamy na decyzje polityczne. Dzisiaj rozmawiamy o tym, jak dobrze zbudować nową infrastrukturę CPK: lotnisko kolej i drogi – zakończył pełnomocnik rządu ds. CPK

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x