Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

Kolejne 14WE we flocie Kolei Śląskich

Kolejne 14WE we flocie Kolei Śląskich fot. Industrial Division.

Do floty taborowej Kolei Śląskich dołączyły dwie jednostki 14WE. Przewoźnik pozyskał je podpisując ze spółką Industrial Divison umowę dzierżawy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystko wskazuje na to, że to nie koniec wzmocnień taborowych śląskiej spółki, która rozważa pozyskanie kolejnych dwóch takich jednostek.

Przewoźnik informuje, że na obecną chwilę pojazdy nie są jeszcze w eksploatacji. Koleje Śląskie są w trakcie przyjęcia pojazdów. Zawarta przez strony umowa będzie obowiązywać do 15 stycznia, z możliwością przedłużenia do 30 stycznia 2020 roku.

O 14WE

Jednostki 14WE zostały wyprodukowane przez nowosądecki Newag na bazie ezt-ów EN57. Pierwszym ich właścicielem była SKM w Warszawie. Łącznie powstało dziewięć takich składów. Osiem trafiło do stolicy. Po kilku latach warszawski przewoźnik zdecydował się na sprzedaż siedmiu z nich. Dwa zostały odkupione przed Koleje Śląskie – dla spółki tej nie są to zatem nowe pociągi. Kolejne pozyskała firma Industrial Division, która jest poolem taborowym, działającym głównie na rynku przewozów towarowych. Ale nie tylko. Przewoźnikom pasażerskim oferuje wspomniane 14WE.

Jednym z powodów pozbycia się wskazanych składów 14WE przez SKM Warszawa była ich awaryjność. Po zmianie właściciela składy przeszły kompleksową modernizację w ZNTK Mińsk Mazowiecki. W ramach prac przeprowadzono m.in. : montażu toalet w obiegu zamkniętym (fabrycznie składy nie były w nie wyposażone), montaż nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej zgodnego z TSI, wymianę monitoringu pojazdu, odnowienie wnętrza wraz z wymianą tapicerki siedzeń na nową, doposażenie pojazdów w stopnie wejściowe zgodnie z obowiązującymi normami oraz montażu nowych drzwi wejściowych wraz z nowymi sterownikami. Zmieniona została także ich malatura. Te, stanowiące własność Industrial Division są biało-szare. Takie malowanie ma ułatwiać ewentualną zmianę kolorystyki, pod kątem konkretnego przewoźnika.

Dziewiąta jednostka 14WE to Pociąg papieski. Docelowo stacjonuje w Małopolskim Oddziale Przewozów Regionalnych i od czasu do czasu obsługuje połączenia w regionie.

Podobnie sporadycznie na trasie pojawiają się dwie jednostki, które zostały jeszcze w Warszawie. Można je spotkać na liniach S1 (Pruszków – Otwock) i S9 (Warszawa Zachodnia – Legionowo/Wieliszew).

Tabor Kolei Śląskich

Podstawę taboru Kolej Śląskich stanowią Elfy, zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji. Park taborowy jest jednak o wiele bardziej zróżnicowany. Znajdują się w nim bowiem także inne pojazdy, począwszy od zmodernizowanych EN57 i EN71, poprzez Flirty i wspomniane 14WE, aż po Impulsy. Spółka korzysta także z klasycznego EN57. Większość takich jednostek, dzierżawionych od innego przewoźnika, została już jednak wycofana, po dostawach nowoczesnych i komfortowych Elfów2.

Do Kluczborka

Jak się wydaje konieczność dzierżawy nowych jednostek to efekt rosnącej liczby połączeń śląskiego przewoźnika. Od 15 grudnia Koleje Śląskie będą obsługiwać kursy z Katowic do Kluczborka, w województwie opolskim. Na sobotę, 30 listopada, zaplanowano natomiast promocyjny przejazd na tej trasie – pojedzie Elf w charakterystycznym malowaniu, upamiętniającym Powstanie Śląskie.