NaKolei.pl WiadomościPrawo i przetargi Koleje Mazowieckie pomalują EN57-038 w żółto-granatowe barwy!

Koleje Mazowieckie pomalują EN57-038 w żółto-granatowe barwy!

Adrian Izydorek
Fot. Koleje Mazowieckie

Najstarszy czynny EZT, czyli tzw. „Babcia” Kolei Mazowieckich zyska dawną malaturę Pafawagu Wrocław. W tym celu przewoźnik ogłosił przetarg, szukając wykonawcy, który pomaluje EN57-038 w „nowe-dawne” barwy.

EN57 o numerach 038 jest najstarszym czynnym EZT z tej serii w Polsce. „Babcia” swoją służbę na kolei rozpoczęła 9 maja 1963 roku. Wtedy też jednostka wyjechała z fabryk PAFAWAG Wrocław. W tym roku EZT kończył 58 urodziny, chociaż nie na torach bo w tym momencie znajdował się na naprawach P4, podczas których skupiono się na wymianie m.in. siedzeń dla pasażerów.

Teraz jak się okazuje, Koleje Mazowieckie chcą pomalować EN57-038 w oryginalne barwy, w jakich EZT wyjechał w latach 60′ z Pafawagu. Jeżeli uda się znaleźć wykonawcę, za niedługo „Babcię” znów spotkamy na torach, tyle że w żółto-granatowych barwach.

Wykonawca ma opracować i przedstawić do akceptacji Kolei Mazowieckich dokumentację dotyczącą malatury wraz z wizualizacją EZT w pierwotnych barwach Pafawag Wrocław z uwzględnieniem przepisów dotyczących oznakowania pojazdu kolejowego oraz logo Spółki KM i Samorządu Województwa Mazowieckiego. Zamówienie ma zostać zrealizowane w terminie do 30 dni roboczych od dnia dostarczenia EZT do wykonawcy.

W parku taborowym Kolei Mazowieckich na ten moment znajduje się 47 EN57, z czego 28 zostało wyłączonych z ruchu i przeznaczonych na likwidację. Mają one jeździć przynajmniej do 2026 roku – więcej informacji. Wraz z odbiorami kolejnych Flirtów od Stadlera, EN57 mają być sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, natomiast EN57-038 najprawdopodobniej będzie w przyszłości pamiątkową z przeszłości, a tym samym za kilka, kilkanaście lat pociągiem retro na mazowieckich torach.

Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” – ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 – system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności