Strona główna » Opinie » Debaty » Kolej będzie wprowadzać nowe rozwiązania technologiczne. Powstanie „Aplikacja Pasażera”

Kolej będzie wprowadzać nowe rozwiązania technologiczne. Powstanie „Aplikacja Pasażera”

Adrian Izydorek
Fot. NaKolei.pl

Podczas targów TRAKO 2021 odbyła się ważna debata, która poruszyła temat związany z przyszłością rozwiązań technologicznych w transporcie szynowym.

Początek debaty pt. „„Nowe technologie, nowe rozwiązania na kolei” rozpoczął się wystąpieniem Sekretarza Stanu Adama Andruszkiewicza, który w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odpowiedzialny jest za obszar cyfryzacji.

Z uwagi na obowiązki rządowe musiałem zostać w Warszawie. Dzięki nowoczesnym technologiom możemy się spotkać zdalnie, na odległość i mam zaszczyt skierować do Państwa parę słów. Dziękuję za zaproszenie. Chciałbym podkreślić, że dla nas, jako Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która dzisiaj jest odpowiedzialna za proces cyfryzacji naszego państwa – cyfryzacja kolei jest niezwykle ważnym obszarem rozwoju infrastruktury Państwa Polskiego. Chcemy się jak najbardziej w ten rozwój włączać – mówił Adam Andruszkiewicz, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Minister Andruszkiewicz brał czynny udział przy wdrażaniu „kolejowej” nowości w aplikacji mObywatel.

Miałem przyjemność zaimplementować jeden z projektów cyfryzacji kolei przy współpracy z PKP S.A., a konkretnie z Prezesem Rafałem Zgorzelski oraz Dyrektorem Chrzanowskim, gdzie wspólnie doprowadziliśmy do tego, że bilety kolejowe zakupione w systemie Bilkom, można również pobierać i posiadać w aplikacji mObywatel – dodał Minister Andruszkiewicz.

Fot. NaKolei.pl

Jest to rozwiązanie chwalone przez pasażerów. Podróżny w kilku kliknięciach na swoim telefonie może ukazać swój dowód podróży oraz potwierdzić swoją tożsamość.

PKP S.A. wspólnie z Cyfryzacją KPRM planują wprowadzić nowość w obsłudze podróżnych – chodzi o tzw. „Aplikację Pasażera”.

Kolej bardzo mocno musi stawiać na obszar badań rozwoju i cyfryzacji. Ja osobiście miałbym mówić o swoich zawodowych marzeniach, to bardzo bym chciał, żeby Kolejowe Zakłady Łączności stały się centrum badawczo-rozwojowym dla całej Grupy PKP. Mają ku temu potencjał – stwierdził Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A. – Na pewno interesowałoby nas to, żeby stworzyć uniwersalnego biletomatu. Dzisiaj, albo tego biletomatu nie ma, albo na przykładzie Warszawy Zachodniej – tam mamy kilka różnych biletomatów, różnych przewoźników – dodał Zgorzelski.

Fot. NaKolei.pl

Jak dodał Michał Pariaszewski, Dyrektor Departamentu Rozwiązań Innowacyjnych w KPRM, aplikacja ma służyć pasażerom w każdej kwestii.

Aplikacja Pasażera ma opowiadać na potrzeby pasażerów i wspierać w drodze z miejsca startu do destynacji. My będziemy państwa słuchać budując taką aplikację – mówił Pariaszewski. Sztuczna inteligencja ukryta pod szeregiem algorytmów to jest przyszłość wpływającą na optymalizację pewnych procesów, które są w codziennym życiu momentami nadmiarowe i  dlatego fajnie, żeby ta technologia nam pomagała i na odciążyła – dodał.

Fot. NaKolei.pl

Podczas debaty, uczestnicy znajdujący się na sali mieli okazję zaproponować swoje pomysły, jakie dobrze aby pojawiły się w Aplikacji Pasażera. I tak m.in. pojawił się głos, aby podróżni na niedługo przed przyjazdem pociągu dostawali informację przy jakiej krawędzi peronu zatrzyma się ich pociąg. Również pojawił się głos o integracji z innymi środkami transportu

Ta aplikacja sama powinna informować nas o tym, że podróż rozpocznie się za określony czas i dostaniemy powiadomienie z zaproszeniem na wskazany peron – zapewnił Dyrektor Pariaszewski.

U nas w Shift2Rail korzystamy z aplikacji „Interoperability Framework”, która obejmuje wszystkie środki transportu. Obecnie jest testowana w czterech państwach. – powiedział. Cyfryzacja jest potrzebna, aby zwiększyć rolę kolei – dodał Carlo Borghini, Dyrektor Wykonawczy Shift2Rail.

Fot. NaKolei.pl

Przyszłość kolei to również nowe rozwiązania technologiczne.

Nas interesowałoby kilka tematów związanych z innowacjami w kolei. Na pewno alternatywne źródła energii dla pojazdów szynowych. Tu nie chodzi tylko o wodór, bo można pracować także nad innymi źródłami napędu. To jest kwestia stworzenia silników, magazynów oraz kwestia ładowania. Drugi temat to automatyzacja pojazdów szynowych. Wydaje mi się, że kolej ma tutaj ogromną przewagę i duże możliwości – stwierdził Piotr Dardziński, Prezes Zarządu Sieci Badawczej Łukasiewicz. – Kolejnym elementem są kwestie związane z bezpieczeństwem i tutaj dla nas szczególnie interesujące byłyby projekty, które są związane z identyfikacją ewentualnych przeszkód na przejazdach kolejowych – dodał.

Duże projekty mają to do tego, że napędzają ze sobą kolejne segmenty gospodarki. Dotyczy to również nowości technologicznych.

Nowe technologie dla realizacji projektu CPK będą niezbędne jeżeli ma się to zmieścić w zakładanych kryteriach. A jednym z tych kryteriów jest to, że ma to być system transportowy. Żeby Polska w tym obszarze grała w światowej ekstraklasie, w niczym nie ustępowała to znaczy, że trzeba adoptować najnowsze rozwiązania technologiczne – powiedział Wiceminister Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. CPK. – Nie możemy zapominać w wymiarze technologicznym o tym co spowodowało początek CPK. Czyli, że kiedyś jak budowano Port Lotniczy Okęcie, ale nie pomyślano, że będzie go trzeba rozbudowywać. Żeby nasza technologia była otwarta i żeby po tym w stosunkowo łatwy sposób można byłoby ją dalej upgrade’ować – dodał.

Kolej powinna przechodzić znaczące zmiany w kwestii cyfryzacji. Ale to nie oznacza, że już można rezygnować z tych tradycyjnych form informacji pasażerskiej. Ponieważ w dalszym ciągu w społeczeństwie znajduje się szerokie grono, które nie korzystają ze smartfonów z wielu powodów.

Kolejowe Zakłady Łączności pracują i będą wdrażały kompleksowy system, który będzie się składał zarówno z informacji fizycznej, czyli informacji krawędziowych, infokiosków, które można spotkać na dworcach i peronach. Ale chcemy ten system uzupełnić o komponent cyfrowy, jakim będzie aplikacja mobilna w tworzeniu, której będziemy chcieli brać udział oraz trzeci komponent czyli informacja, rozkłady jazdy chcielibyśmy zastąpić technologią E-paper Tego rodzaju czytniki mogłyby zostać umiejscowione na peronach czy to na dworcach razem z modemem GMS – powiedział Michał Putkiewicz, Prezes Zarządu KZŁ.

W ramach NCBiR prowadzimy i współfinansujemy projekty związane z branżą kolejową na 750 mln złotych. Te pieniądze są przeznaczone na badania i rozwój, to nie jest infrastruktura, to nie są tory. To są prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które mają za zadanie zwiększyć atrakcyjność, bezpieczeństwo na kolei – powiedział dr inż. Wojciech Kamieniecki, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Nowe technologie oraz cyfryzacja dotyczy również producentów taboru. Pesa Bydgoszcz jest jednym z beneficjentów konkursów badawczych organizowanych prze NCBiR.

W oparciu o zebrane doświadczenia budujemy następne generacje. Nie budujemy pojazdów nowych, budujemy następną, konsekwentną generację, która jest wyposażona w pakiet doświadczenia, który zebraliśmy do tej pory. To skonsolidowanie wymagań i oczekiwań jest kluczowe. My będziemy patrzeć na te pojazdy przez najbliższe 30 lat – powiedział Jacek Konop, Członek Zarządu Pesy Bydgoszcz. – Kiedy doposażaliśmy nasze pojazdy w rozwiązania ułatwiające i poprawiające komfort podróżowania, zdawałoby się że na każdym oparciu będzie zainstalowany monitor, ze stosownym oprogramowaniem. Nic bardziej mylnego jak się okazało. Każdy z nas dźwiga mniejszy lub większy monitor ze sobą. Chce mieć tylko szerokopasmowy internet – dodał

Podobne artykuły