Dzięki uruchomieniu systemu ERTMS na linii Paryź – Lyon będzie możliwe zwiększenie o 25% częstotliwości kursowania pociągów TGV.
Trasa między Paryżem a Lyonem została wybudowana w 1981 roku – była to pierwsza linia dla Kolei Dużych Prędkości we Francji. Liczy 460 km i jest najbardziej ruchliwą linią kolejową dla szybkich pociągów w Europie. Już teraz, jak informują francuskie koleje – SNCF – kursuje po niej w obie strony 240 pociągów dziennie, czyli 1/3 wszystkich szybkich pociągów we Francji. Oczywiście, tylko część z nich jeździ bezpośrednio do Lyonu, inne omijają to miasto, kierując się dalej do innych regionów Francji lub za granicę.
Wdrożenie ERMTS pozwoli na zwiększenie przepustowości tej trasy i SNCF planują, że liczba pociągów w godzinach szczytu wzrośnie do 2030 roku z 13 do 16 w jedną stronę. Większa liczba połączeń pojawi się także poza godzinami szczytu.
Za budowę ERMTS między Paryżem a Lyonem odpowiadała SNCF Réseau, spółka zarządzająca państwową siecią kolejową we Francji. Była to część szerszego pięcioletniego programu modernizacji tej trasy pod nazwą LGV+. Całość kosztowała 820 mln euro, w tym zawarto 120 mln euro stanowiło unijne dofinansowanie. Oddano do użytku m.in. 58 nowych nastawni i centrów sterowania ruchem kolejowym.
Najbardziej spektakularna była wymiana w ciągu czterech dni, a dokładnie w ciągu 101 godzin, automatycznej sygnalizacji dla pociągów na całej trasie. Olivier Borély, dyrektor projektu LGV+, powiedział, że była to pierwsza tak szeroka i błyskawiczna operacja w historii francuskich kolei.