Transport miejski Wiadomości

Jest pozwolenie na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu w Warszawie

Jest pozwolenie na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu w Warszawie fot. Tramwaje Warszawskie

Pozwolenie na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu jest już ostatecznie potwierdzone. Nowe miejsce do serwisowania tramwajów wraz z kilkunastoma kilometrami torów powstanie na Żeraniu. 

 

 

To będzie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce, gdzie będzie można serwisować 150 tramwajów. W zajezdni znajdzie się system zarządzania ruchem, który będzie wykrywał tramwaje oraz automatycznie wytyczał ich drogę na tory postojowe albo miejsca gdzie będą serwisowane. W nowej zajezdni powstaną też specjalistyczne stanowiska pozwalające utrzymać tramwaje w sprawności – stanowisko do pomiaru geometrii kół, ich nacisku na szyny, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. W zajezdni będzie aż 55 torów o łącznej długości ponad 14 km. Główny wjazd na teren zajezdni wytyczymy zostanie  od strony ul. Annopol i przez ul. Inowłodzką.

Zajezdnia przyjazna środowisku naturalnemu

Wykorzystamy najnowsze rozwiązania techniczne ograniczające wpływ na środowisko. Zaplanowaliśmy instalację odnawialnych źródeł energii. Będą także gazowe absorpcyjne pompy ciepła, pompy ciepła powiązane z instalacją magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz instalacja fotowoltaiczna. Zaplanowaliśmy nawet magazynowanie tzw. szarej wody (czyli między innymi deszczówki) w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych ograniczy wpływ akustyczny na otoczenie.

Kolejne przetargi

Przed rozpoczęciem budowy zajezdni w najbliższym czasie Tramwaje Warszawskie ogłoszą jeszcze dwa przetargi. Pierwszy będzie dotyczył inżyniera kontraktu, czyli zespołu specjalistów powoływanych do wsparcia skomplikowanych inwestycji. Zespół inżyniera kontraktu będzie pełnił nadzór techniczny nad robotami budowlanymi i jakością ich wykonywania, będzie nadzorował dokumentację i kontrolował stosowanie procedur unijnych. Kolejny przetarg będzie dotyczył systemu zarządzania ruchem tramwajów i diagnostyki. Budowa zajezdni jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020.

Tramwaje Warszawskie: Dlaczego budujemy nową zajezdnię?

Wkrótce w stolicy przybędzie około 20 km nowych tras tramwajowych. Nowe tramwaje pojadą między innymi tunelem do Dworca Zachodniego, a także do Wilanowa i na Gocław. Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do budowy trasy na ul. Kasprzaka, a także między Nowodworami a Winnicą. Po Warszawie będzie jeździć więcej tramwajów niż dziś, które będą musiały być serwisowane w nowej, piątej zajezdni.