Wczoraj, około 2 w nocy do stacji Sławków LHS dojechał pierwszy pociąg intermodalny z Chin. Bezkompromisowo te wydarzenie było niezwykle ważne oraz wyjątkowe.
Do stacji Sławków LHS 6 stycznia 2020 r. około 2 w nocy dojechał pierwszy pociąg z 45 kontenerami z chińskiego miasta Xi’an, położonego w środkowej części kraju. Pociąg wyruszył 24 grudnia 2019 r., dotarcie do celu zajęło mu zaledwie 12 dni.
W 12 dni z Chin
Pociąg z Chin dotarł do Sławkowa w zaledwie 12 dni. Tak szybki czas dojazdu przede wszystkim wynika z braku konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej. Pociąg nieprzerwanie kontynuował jazdę szerokim torem (1520 mm).
PKP LHS jest zarządcą infrastrukturalnym szerokotorowej linii nr 65 – najdłuższej w Polsce . Dodatkowo Euroterminal Sławków, tam gdzie 6 stycznia skończył trasę pociąg intermodalny z Chin jest najbardziej wysuniętym na zachód Europy miejscem, dokąd sięga szeroki tor. W tym miejscu szeroki tor styka się z linią normalnotorową. W euroterminalu następuje przeładowanie towaru do innych pociągów towarowych oraz innego środka transportu, skąd ruszy dalej na zachód Europy.
Zmniejszenie roli Białorusi w Nowym Jedwabnym Szlaku
Skorzystanie z linii nr 65, której w pełni zarządcą jest PKP LHS do przewozu kontenerów z Chin daje szansę na zmniejszenie roli Białorusi w funkcjonowaniu Nowego Jedwabnego Szlaku. Szlak trasy kolejowej do Chin z włączeniem polskiej linii nr 65 pozwala na pominięcie Białorusi w dalszym transporcie towarów na zachód, kierując pociąg szerokim torem przez Ukrainę do stacji Hrubieszów LHS, położonej przy wschodniej granicy. Taka trasa pozwala na szybsze i tańsze dostarczenie towaru dalej na zachód.
Euroterminal Sławków z świetlaną przyszłością?
Dalszy rozwój projektu LHS może sprawić, że Euroterminal Sławków będzie kluczowym miejscem przeładunku na trasie łączącej Daleki Wschód z Europą Zachodnią – transport szynowy to szybsza alternatywa dla transportu towarów drogą morską. W Sławkowie towary ze wschodu mogą być przeładowywane na inne pociągi, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie.
Niestety pociąg nigdy nie przewiezie więcej towaru niż kontenerowiec.
W 2014 roku ówczesny prezes PKP S.A. euroterminal w Sławkowie uznawał za niepotrzebny
Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP S.A. w latach 2012 – 2015 był zdania, że obroty terminalu były stosunkowo niskie w porównaniu z możliwościami. W jego opinii żadnej ze spółek nie jest on potrzebny. Dodatkowo twierdził, że rozbudowa szerokotorowej linii LHS jest niepotrzebna.