PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. To pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika i największe zamówienie, biorąc pod uwagę obejmującą go liczbę pociągów zespolonych oraz wartość – prawie 10 mld zł brutto w opcji podstawowej.
Ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pociągów piętrowych jest odpowiedzią na dynamicznie rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi oraz elementem przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego, który ma nastąpić po 2030 roku. W ramach ogłoszonego postępowania przewoźnik planuje kupić 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Założeniem wstępnym, do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami, jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h, przy dwóch systemach zasilania: 3 kV (DC) oraz 25 kV (AC).
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając około 500 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zgodnie z TSI PRM.
PKP Intercity planuje także ogłoszenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, poruszających się z prędkością min. 250 km/h.