Strona główna » Wiadomości » Jak podróżują Polacy? UTK podsumowuje I kwartał 2024 r.

Jak podróżują Polacy? UTK podsumowuje I kwartał 2024 r.

Redakcja
Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

W opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) danych za I kwartał 2024 roku, widoczny jest wyraźny wzrost w liczbie pasażerów korzystających z przewozów kolejowych. W tym okresie niemal 98% podróżnych wybrało przewozy realizowane w ramach usług publicznych (PSC), co stanowiło wzrost zarówno w liczbie pasażerów, jak i wykonanej pracy przewozowej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Dominacja przewozów publicznych

Z połączeń o charakterze usług publicznych skorzystało 94,6 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,5 mln osób w porównaniu do I kwartału 2023 roku. Z kolei przewozy komercyjne odnotowały mniejszy, ale także zauważalny wzrost, obsługując 2,9 mln pasażerów, co oznacza wzrost o niecałe 0,4 mln rok do roku. Przewozy okazjonalne, choć stanowią zaledwie 0,01% wszystkich przewozów, zanotowały spadek liczby pasażerów do 11,7 tys., co jest znacznym zmniejszeniem o 389 tys. w porównaniu do roku poprzedniego.

Praca przewozowa i udziały rynkowe

W I kwartale 2024 r. praca przewozowa wzrosła o 0,6 mld pasażerokilometrów, osiągając poziom 6,1 mld pasażerokilometrów. Przewozy publiczne miały największy udział w tej liczbie, odpowiadając za 5,6 mld pasażerokilometrów, co stanowiło wzrost o 0,5 mld rok do roku. Wzrost odnotowały również przewozy komercyjne, które osiągnęły 0,5 mld pasażerokilometrów.

Preferencje pasażerów

Największą popularnością wśród pasażerów cieszyły się przewozy wojewódzkie i aglomeracyjne, które wybrało 79 mln podróżnych, co stanowiło 82% wszystkich pasażerów. Znaczący wzrost liczby pasażerów odnotowano również w połączeniach międzywojewódzkich (15,4 mln, wzrost o 21,2%) oraz międzynarodowych (2 mln, wzrost o 17,3%).

Klasy i rodzaje biletów

Podróżni zdecydowanie preferowali miejsca w II klasie, które wybrało 98,5% wszystkich pasażerów. Z miejsc I klasy skorzystało 1,3 mln osób (1,4% podróżnych). Bilety jednorazowe stanowiły 46% ogółu sprzedanych biletów, z czego 47% miało charakter ulgowy. Bilety okresowe były nieco mniej popularne, stanowiąc 43,3% sprzedaży, ale to właśnie na nie przysługiwało aż 63,1% ulg.

Porównując dane z IV kwartałem 2023 r., zauważalny jest spadek liczby pasażerów o 1,8 mln, co przekłada się na zmniejszenie pracy przewozowej o 0,2 mld pasażerokilometrów. Jednakże, wzrosty liczby pasażerów odnotowano w międzynarodowych połączeniach osobowych, międzywojewódzkich połączeniach pospiesznych oraz w strefie transgranicznej.

 

 

Podobne artykuły