Ekonomia i rynek Przewozy towarowe Wiadomości

Intermodalne atuty PKP Cargo

Intermodalne atuty PKP Cargo Fot. PKP Cargo

Rozwijanie transportu intermodalnego ma być jednym z celów strategicznych PKP Cargo.

Przewoźnik nie kryje, że ten segment transportu jest bardzo perspektywiczny. W 2016 roku kolejowy rynek towarowy odnotował spadek o ponad 1% masy przewożonych ładunków, tymczasem w intermodalu notowany był wzrost i to wysoki.

W tamtym roku pociągi z logo PKP Cargo przetransportowały 467 tys. kontenerów i to była połowa całego przewozu kontenerów. Ale istotniejsze jest to, iż w porównaniu do 2015 roku przewozy intermodalne wzrosły o 9%. Przy czym wzrost przewiezionej masy wyniósł 25%.

Prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski podkreśla, że liczy na dalszy wzrost tego rynku w kolejnych latach. Wiążę się z tym rozszerzanie współpracy zagranicznej. – Jeśli chodzi o rozwój współpracy międzynarodowej, to ma ona miejsce głównie na dwóch kierunkach: przede wszystkim Europa środkowa i południowa , ale również kierunek dalekowschodni z Chinami – wyjaśnia Maciej Libiszowski. I dodaje, że przewoźnik jest obecny w dziewięciu krajach UE.

W 2016 roku masa towarów przewiezionych w ruchu międzynarodowym przez PKP Cargo wzrosła o 76%. Jeszcze bardziej dynamiczny jest rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku, bo transport towarów wożonych koleją z i do Chin wzrósł o 102 % mierzony masą towarową. W 2016 roku odnotowano wzrost o 34% liczby pociągów kursujących między Polska a Chinami, a wzrost UTI wyniósł 132%.

PKP Cargo chce wykorzystać te trendy. Dlatego spółka w ubiegłym roku uruchomiła w Niemczech własną spółkę spedycyjną – PKP Cargo Connect GmBH, co pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać potencjał zachodnioeuropejskich rynków. – Szukamy partnerów za granicą, aby nasz tabor jeszcze efektywniej wykorzystać poza Polską i na dłuższych trasach. Działamy na Nowym Jedwabnym Szlaku, prowadzimy też rozmowy w sprawie rozwoju współpracy z kolejami krajów Adriatyku, Bałtyku i Morza Czarnego, a dzięki strategicznemu partnerstwu z Grupą AWT staliśmy się jednym z kluczowych przewoźników w Czechach. – mówi prezes Libiszewski.

Nasz przewoźnik przekonuje, że dysponuje poważnymi atutami, które może wykorzystać w rozwijaniu tego segmentu tynku. Dysponuje 17 terminali przeładunkowymi, w tym dwoma na granicy z Białorusią i Ukrainą i 5 terminali kontenerowych.

– Dynamiczny rozwój przewozów intermodalnych to m.in. coraz lepsze kontakty z portami – powiedział prezes Libiszewki. I poinformował, że przygotowane jest porozumienie o współpracy z kolejami rumuńskimi, ale będzie ono realizowane przy współudziale dwóch największych portów w obu krajach: Gdańsk i Konstanca. Współpraca z portami jest rzeczywiście owocna, gdyż w tamtym roku PKP Cargo odnotowało wzrost masy kontenerów przewiezionych z i do polskich portów o 7,7%.

Przewoźnik testuje też nowe metody przewozu kontenerów przy wykorzystaniu…węglarek. Pierwsze testy są obiecujące, a takie rozwiązania są z powodzeniem od dawna stosowane przez koleje w krajach wschodnich. U nas z powodu spadku produkcji węgla zmniejsza się wykorzystanie węglarek spada, a ponieważ brakować może platform kontenerowych w szczycie przewozów, można będzie kontenery wozić innymi wagonami.