Górnośląskie Koleje Wąskotorowe od lat cieszą się nieustanną popularnością, będąc nie tylko lubianą atrakcją turystyczną i świadkiem historii regionu, ale również środkiem transportu umożliwiającym sprawne i przyjemne przemieszczanie się pomiędzy miejscami atrakcyjnymi turystycznie. Tradycyjnie największym zainteresowaniem cieszą się Zabytkowa Kopalnia Srebra oraz Zalew Nakło-Chechło.
Coraz większą popularnością cieszą się także Bytom, ceniony za swoją wybitną architekturę, oraz Tarnowskie Góry, znane z historycznego starego miasta i znakomitej oferty gastronomicznej. W roku 2024 uruchomiono 514 pociągów pasażerskich, którymi przewieziono łącznie 25 308 osób. Ogólnodostępne pociągi kursowały także podczas Święta Szlaku Zabytków Techniki oraz obchodów 170-lecia kolei.
W 2024 roku Industriada odbyła się 1 czerwca. Na odwiedzających turystów czekało wiele atrakcji: przejażdżki pociągiem, jeden z nielicznych czynnych parowozów w kraju – kultowy „Ryś”, przewodnicy, inscenizacje historyczne, industrialny plac zabaw dla najmłodszych oraz pokaz tańca i ognia. Tego wyjątkowego dnia stację Bytom Karb Wąskotorowy odwiedziło około 4 tysięcy osób, z czego blisko 2 tysiące skorzystały z przejazdów pociągami.
Kolejnym ważnym wydarzeniem były obchody stusiedemdziesięciolecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które odbyły się w dniach 5 i 6 października. Kolej ta jest najstarszą wąskotorówką w Polsce oraz drugą najstarszą koleją tego typu w Europie. W tej konkurencji wyprzedza ją jedynie zlokalizowana w Walii Ffestiniog Railway, która powstała w 1836 roku. Mimo niesprzyjającej aury w tych dniach odwiedziło ją około 4 tysięcy osób, a z możliwości przejazdu pociągiem skorzystało 1600 podróżnych.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się organizowane imprezy o charakterze edukacyjnym. Szczególną popularność zdobyły wycieczki edukacyjne z cyklu „Kultura Przemysłowa Ziemi Tarnogórskiej”. To nie tylko przejazd koleją wąskotorową, ale także opowieść o ludziach, dzięki którym powstały Tarnowskie Góry, spacer po malowniczej Hałdzie Popłuczkowej Kopalni Fryderyk, pogawędka o gwarkach wydobywających srebro oraz zwiedzanie historycznej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, będącej sercem wąskotorówki. Wydarzenie to już drugi rok z rzędu przyciągnęło tłumy pasjonatów lokalnej historii oraz przemysłu, a blisko 400 wejściówek rozeszło się błyskawicznie.
Imprezy z cyklu „Nocna szychta” miały całkowicie rozrywkowy charakter, oferując wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku, wieczorne zwiedzanie zaplecza technicznego wąskotorówki oraz późnowieczorny przejazd otwartymi wagonami z Bytomia do Miasteczka Śląskiego i z powrotem. Była to doskonała okazja do beztroskiej zabawy podczas niespiesznej podróży przez mroki ciepłej letniej nocy. W roku 2024 z tej oferty skorzystało blisko 350 osób.
W ubiegłym roku po raz pierwszy bytomska wąskotorówka uczestniczyła w Nocy Muzeów, przyciągając blisko 240 gości. Kolejne 2400 osób skorzystało z przejazdów pociągami uruchamianymi na zamówienie grup zorganizowanych, najczęściej szkół. Kilkukrotnie z oferty skorzystały również osoby prywatne, które zdecydowały się w nietypowy sposób świętować urodziny.
Działalność kolei to nie tylko pociągi; to także remonty infrastruktury i taboru. W roku 2024 wyremontowano odcinek toru w pobliżu dawnego kamieniołomu „Bobrowniki”. Rozpoczęto także remont nieczynnych od dawna torów na samej stacji, z zamiarem odtworzenia całego jej historycznego układu torowego. Sekcja automatyki kontynuowała remont urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Między innymi zainstalowano i uruchomiono dwa klasyczne kolejowe zegary, a dzięki specjalistycznemu kablowi podarowanemu przez firmę TeleFonika odtworzono oraz podłączono semafor, który został skradziony wiosną 2024 roku. Dodatkowo zabudowano dwa elektryczne napędy rozjazdów.
Kontynuowane były również prace związane z odbudową tras pędniowych w sąsiedztwie nastawni. Prace we wnętrzu nastawni obejmowały odtwarzanie instalacji elektrycznej, tynkowanie, malowanie, zabudowę regałów magazynowych oraz urządzanie warsztatu. Dzięki wsparciu firmy Kanlux z Radzionkowa zmodernizowano oświetlenie na stacji Bytom Karb Wąskotorowy.
Równie istotne były remonty i naprawy taboru. Wagony i lokomotywy, aby mogły bezpiecznie i wygodnie przewozić turystów, wymagają stałej i troskliwej opieki. Przed sezonem wykonano przeglądy i bieżącą konserwację wszystkich wagonów pasażerskich oraz lokomotyw. Przeprowadzono remont jednego z wagonów krytych, który teraz służy jako mobilny warsztat, oraz naprawę główną wagonu bagażowo-rowerowego z 1898 roku.
Ukoronowaniem tegorocznych prac było zakończenie pierwszego etapu odbudowy jedynego na świecie zachowanego egzemplarza parowozu typu „Bytom”, znanego także jako Tw47. Było to możliwe dzięki dotacji przyznanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Celem jest, aby sędziwy „Bytom” znów wyruszył na stalowy szlak. Szczegóły dotyczące remontu tego parowozu zostaną omówione wkrótce.
Rok 2024 to także czas intensywnych prac budowlanych prowadzonych w pobliżu linii kolei wąskotorowej. To przede wszystkim budowa centrum przesiadkowego w Miasteczku Śląskim – jedynego miejsca w Polsce, gdzie stacja kolei wąskotorowej jest zintegrowana ze stacją kolei normalnotorowej, dworcem autobusowym oraz zespołem nowoczesnych parkingów.
Oprócz tej bezpośrednio związanej z wąskotorówką inwestycji, liczni wykonawcy prowadzili w pobliżu torów prace na zlecenie Polskich Linii Kolejowych, związane z przebudową stacji Bytom oraz modernizacją jednej z najważniejszych linii kolejowych w Polsce – Magistrali Węglowej, łączącej Górny Śląsk z portami morskimi.
Na koniec warto wspomnieć o znaczącym ułatwieniu dla podróżnych – w roku 2024 wprowadzono pełny zestaw ulg ustawowych, dzięki czemu wszyscy uprawnieni do przejazdów ulgowych na kolei normalnotorowej mogą korzystać z nich także w pociągach kolei wąskotorowej.
Wszystkie te działania były możliwe dzięki pracy wolontariuszy i pracowników Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wsparciu władz Bytomia, Tarnowskich Gór, Miasteczka Śląskiego i województwa śląskiego. Ze względu na trudną sytuację finansową samorządów niektóre planowane prace musiały zostać odłożone na przyszłość.