Gdynia Główna otwarta po remoncie
W środę oddano do użytku kolejowy Dworzec Gdynia Główna. Remont kosztował ponad 40 mln zł i trwał blisko dwa lata. Przebudowa prowadzona była pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków.
Do dyspozycji podróżnych na dworcu będzie sześć kas biletowych PKP Intercity, jedna kasa PKP SKM i dwie kasy Przewozów Regionalnych, a także informacja kolejowa.
Rzecznik prasowy Grupy PKP Łukasz Kurpiewski poinformował PAP, że zabytkowy dworzec gruntownie odnowiono, by przywrócić historyczny charakter obiektu i wprowadzić jednocześnie rozwiązania zapewniające nowoczesne standardy obsługi podróżnych. Wyremontowano budynek dworca dalekobieżnego wraz z łącznikiem, czyli kolumnadą między dworcem PKP a dworcem SKM.
Wymieniono wszystkie instalacje wewnętrzne, tj. instalacje elektryczne, teletechniczne, wentylacyjne i kanalizacyjne. Zostały zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa, przeciwpożarowe i monitoringu. Na dworcu wykonano nowy system informacji wizualnej i dynamicznej.
Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowano sześć wind osobowych i podjazd dla osób, które poruszają się na wózkach inwalidzkich. Przy wejściu głównym powstały też ścieżki dla osób niewidomych. Na dworcu jest również kasa z obniżonym blatem.
Atrakcją dworca jest stylowy fotoplastykon, w którym można obejrzeć historię gdyńskiej kolei oraz filmową i fotograficzną dokumentację zakończonej modernizacji.
Przebudowa dworca prowadzona była pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W ramach prac m.in. odtworzono pierwotne malowanie elewacji i wnętrza budynku, wymieniono i zrekonstruowano wszystkie okna i drzwi, odnowiono posadzki i okładziny kamienne, uzupełniono gzymsy i balustrady.
Odnowiono również ozdobne obudowy lamp, boazerie kamienne i elementy drewnianego wystroju. Odrestaurowano niedostępne dotąd dla pasażerów pomieszczenia na poziomie -1. Teraz znajdują się tam dodatkowe poczekalnie dla pasażerów, skrytki bagażowe i toalety.
Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm: Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Przebudowa dworca kosztowała ponad 40 mln zł. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W ramach realizacji programu modernizacji dworców kolejowych do 2013 r. PKP SA planują wydać na ten cel prawie 1 mld zł (z funduszy unijnych, budżetu państwa i własnego).
źródło: PAP{jcomments on}