Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim od dziś obsługuje podróżnych. Został wybudowany w miejscu dawnego, niefunkcjonalnego obiektu. Otwarty dziś dworzec jest dostosowany do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności.
Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku ograniczono do holu pełniącego funkcję poczekalni oraz toalet. W poczekalni znajdują się ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Z myślą o osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności zainstalowano ścieżki prowadzące w budynku dworca i jego bezpośrednim otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a oraz tablice dotykowe z planem dworca.
Dworzec w Pruszczu Gdańskim posiada prostą, geometryczną bryłę, elewację ze szkła, aluminium i cegły klinkierowej. Na uwagę zasługuje także wieża zegarowa. Przestrzeń obsługi podróżnych została maksymalnie doświetlona poprzez zastosowanie przeszkleń, zaś zaplecze techniczne dworca jest „ukryte” za elewacją wykonaną z cegły klinkierowej. Bryłę nowego obiektu uzupełniła zintegrowana z nim wiata, pod którą znajdą się ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe.
W budynku zainstalowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Na dachu znalazły się 24 panele fotowoltaiczne do wytwarzania „zielonej energii”, a także urządzono zielony dach z roślinnością ekstensywną. Komfort termiczny w budynku zapewniają odpowiednio dobrane materiały budowlane o niskim współczynniku przenikalności cieplnej, a także pompy ciepła powietrze-powietrze służące ogrzewaniu budynku. Pracę całości urządzeń i instalacji na dworcu nadzoruje system BMS (Building Management System) odpowiadający również za optymalizację zużycia mediów. Istotnym elementem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Zmieniła się także aranżacja bezpośredniego otoczenia dworca oraz organizacja ruchu. Na nowo wytyczono chodniki oraz drogę, a także tereny zielone. Tuż przy dworcu powstały po dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych oraz aż 15 stojaków rowerowych wraz ze słupkiem naprawczym (poza pięcioma znajdującymi się pod wiatą dworcową). Aranżację przestrzeni wokół budynku uzupełniły elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie).
Prace budowlane związane z budową nowego dworca w Pruszczu Gdańskim trwały od lipca 2021 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniósł ok. 9,1 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma PBE Elbud Gdańsk S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna MERITUM PROJEKT Marek Myrcik.
Mieszkańcy Pruszcza Gdańskiego i całej aglomeracji gdańskiej zyskali nowoczesny funkcjonalny dworzec, zapewniający obsługę podróżnych na miarę XXI wieku. To kolejna inwestycja, która stanowi istotny element walki z wykluczeniem komunikacyjnym mniejszych ośrodków. To także kolejny dworzec oddany do użytku w ramach szeroko zakrojonego Programu Inwestycji Dworcowych, obejmującego całą Polskę i realizowanego z rozmachem od 2016 roku – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przystępując do realizacji inwestycji dworcowej w Pruszczu Gdańskim i decydując się na wybór formuły Innowacyjnego Dworca Systemowego, chcieliśmy, aby mieszkańcy zyskali wizytówkę swojego miasta, którą mogą się pochwalić, a pasażerowie mieli dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań zapewniających komfort i bezpieczeństwo oczekiwania na pociąg. To się udało. Dziś otwieramy zupełnie nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim, mieście stanowiącym bardzo ważny punkt na kolejowej mapie województwa pomorskiego. Przypomnę, że niedawno otworzyliśmy po gruntownej modernizacji piękny dworzec Gdańsk Główny, który był największym ze zrealizowanych dotychczas przedsięwzięć w ramach Programu Inwestycji Dworcowych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim, wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, to kolejny dowód na to, jak rząd i PKP intensywnie pracują nad tym, aby Polacy mieli dostęp do nowoczesnej i przyjaznej kolei. Nie tylko w największych miastach, ale w całym kraju. Podobne, innowacyjne dworce, służą już pasażerom m.in. w Oświęcimiu, Bielsku Podlaskim czy Nidzicy. I, oczywiście, na tym nie koniec, ponieważ Program Inwestycji Dworcowych, obejmujący zarówno modernizację istniejących obiektów, jak i budowę zupełnie nowych, wkracza właśnie w drugi etap – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Powstanie nowego dworca w Pruszczu Gdańskim nie było możliwe bez dotacji z funduszy europejskich o kwocie ponad 9,1 mln zł– mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.