Strona główna » Wiadomości » Dworzec będzie nie do poznania

Dworzec będzie nie do poznania

Redakcja

Kolejarze i miasto zagospodarują wspólnie tereny wokół dworca Bielsko-Biała Główna.

 

Przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych S.A., PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Miasta Bielsko-Biała podpisali dokumenty regulujące współpracę przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów.

Dzięki temu przy stacji Bielsko-Biała Główna powstaną m.in. Zintegrowane Centrum Przesiadkowe (to zadanie miasta) i centrum sterowania ruchem kolejowym (PLK). Obiekty infrastruktury PLK zostaną generalnie przeniesione w nowe miejsce. Część terenu zajmą inwestycje o charakterze komercyjnym, które poprowadzi PKP. Plany te  obejmują tereny o łącznej powierzchni ok. 9,5 ha.

Poza porozumieniem podpisana została (przez PKP S.A. i Miasto) również umowa dzierżawy terenu wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania gruntami na cele budowlane, co umożliwi samorządowi staranie się o środki z funduszy krajowych i europejskich na realizację inwestycji.

Co zrobimy i gdzie

Dziś po zachodniej stronie stacji znajduje się zabytkowy budynek dworca, a po stronie wschodniej teren w dużej części wolny, tylko w części zajmuje go infrastruktura kolejowa. Docelowo obszar po stronie zachodniej zostanie uporządkowany i zyska nową, spójną estetycznie architekturę. Natomiast po stronie wschodniej miasto wybuduje Zintegrowane Centrum Przesiadkowe, a kolejarze – nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym. I część tego terenu PKP przeznacza na cele komercyjne. Poza tym, cały obszar przydworcowy uzyska lepszą komunikację z innymi częściami miasta. Miasto wybuduje bowiem nowe drogi dojazdowe oraz ciągi piesze i rowerowe. Dworzec będzie nie do poznania.

Kolej od początku swojego istnienia bardzo intensywnie wpływała na procesy miastotwórcze i wpływa na nie również i dziś. Uważamy jednak, że nie powinna funkcjonować obok, niezależnie, tylko w maksymalnym stopniu wpisywać się tkankę miejską. Takie podejście wymaga jednak ścisłej współpracy wszystkich podmiotów zarządzających kolejowymi nieruchomościami i sąsiadującymi z nimi terenami. Zawarte dziś porozumienie oraz inne dokumenty, jakie podpisaliśmy z naszymi partnerami, to doskonały przykład, że taka współpraca jest możliwa i otwiera nowe perspektywy, które kiedyś – nawet jeśli istniały – wydawały się mało realne. Dziękuję wszystkim stronom zaangażowanym w to przedsięwzięcie – powiedział Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A.

Kolejarze zrobią miejsce

Zanim ruszy budowa miejskiego centrum przesiadkowego obiektu  komercyjnego PKP, najpierw PLK przeniosą kolejowe zaplecze techniczne w nowe miejsce. Operację sfinansuje miasto przy udziale środków zewnętrznych (Polski Ład). Wydatki są oszacowane na ok. 80 mln zł brutto. Za te pieniądze powstanie nowy budynek administracyjny. Ponadto PLK zmodernizują budynki warsztatowe i halę wagonową, powstaną nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe i maszt łączności GSM-R. Kolejarze przebudują także układ torowy tej części stacji i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Wsparcie miasta w działaniach na rzecz budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego potraktowaliśmy priorytetowo. Kibicujemy tej inwestycji od dawna i doceniamy jej niezwykle korzystny wpływ na integrację transportu zbiorowego i komfort pasażerów w Bielsku-Białej i regionie – przekazał Maciej Kaczorek, członek zarządu – dyrektor ds. strategii i rozwoju PLK S.A.

Dla Bielska – Białej współpraca z kolejarzami ma historyczny wymiar.  Głównie dlatego, że całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze miasta.

Po pierwsze, w tym miejscu planujemy budowę nowoczesnego Centrum Przesiadkowego stanowiącego doskonałe połączenie już istniejących dworców – kolejowego i autobusowego. Niezwykle istotnym efektem przyszłej infrastruktury będzie także usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Bez wątpienia z możliwości inwestycyjnych jakie w tym momencie będzie miał samorząd miasta skorzystają mieszkańcy całego subregionu południowego województwa śląskiego (Aglomeracja Beskidzka) oraz turyści odwiedzający Beskidy. Należy także zwrócić uwagę na fakt, że świetnie zorganizowany transport – zarówno kolejowy jak i samochodowy, w tym publiczny miejski (MZK w Bielsku-Białej) czy regionalny (Komunikacja Beskidzka) – będą stanowiły o dynamicznym rozwoju miasta – podkreśla Jarosław Klimaszewski, prezydent Bielska-Białej.

Centrum przesiadkowe i nowy plac

Dworzec będzie nie do poznania, a budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego pochłonie mniej więcej 365 mln zł brutto. Przygotowanie terenu obejmie rozbiórkę zbędnej infrastruktury kolejowej i innych obiektów. Samorząd planuje budowę zadaszonej kładki pieszo-rowerowej nad torami i pochylni ułatwiającej dostanie się na nią. Powstaną także schody ruchome oraz windy prowadzących na perony, a także wschodnią i zachodnią stronę dworca.

Wygląd zmieni plac przed budynkiem dworca kolejowego – powstaną liczne zieleńce i mała architektura, m.in. ławki i latarnie. Ponadto budowlańcy wytyczą ronda, postój taksówek, parking kiss&ride, zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, nowe ciągi piesze i rowerowe, zatoki dla autobusów, wiaty i stację ładowania autobusów elektrycznych. Miejska infrastruktura komunikacyjna wzbogaci się o system dynamicznej informacji pasażerskiej o rozkładzie jazdy.

Podobne artykuły