Polskie Koleje Państwowe S.A. udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu, zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty te idealnie wpisują się w malowniczy zakątek Małopolski – przepiękne wzgórza Beskidu Sądeckiego.
Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 stanowi największy w historii Polski projekt przebudowy dworców kolejowych. Jego pierwsza edycja obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł brutto. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.
Projekt modernizacji dworców kolejowych w Dolinie Popradu składał się z dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczyło inwestycji dworcowych w Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze i Barcicach, a drugie obiektów w Młodowie, Łomnicy-Zdrój, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku. Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane w latach 2020-2023. Celem wartego 84 mln złotych przedsięwzięcia było m.in. podniesienie standardu obsługi i komfortu pasażerów oraz zwiększenie dostępności dworców dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Inwestujemy w infrastrukturę kolejową w całym kraju, również w miejscach, które są niezwykle atrakcyjne turystycznie. Dworce w Dolinie Popradu są tego przykładem. Dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych uzyskały one nowy blask – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Realizujemy inwestycje, które mieszkańcy zarówno dużych miast, jak i niewielkich miejscowości zauważają tuż obok siebie, z których mogą korzystać każdego dnia. Cieszę się, że w Polsce wciąż przybywa komfortowych, bezpiecznych, ekologicznych i przyjaznych podróżnym dworców. Dolina Popradu ma już teraz aż 12 nowoczesnych dworców kolejowych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
W sumie w województwie małopolskim oddaliśmy już podróżnym nowoczesne dworce aż w 17 lokalizacjach, a 12 z nich znajduje się w samej Dolinie Popradu. Wszystkie te inwestycje zostały zrealizowane w ramach największego w historii polskiej kolei programu modernizacji oraz budowy nowych dworców. W ramach naszych inwestycji udało się zmienić oblicze obiektów dworcowych w tej części Małopolski, łącząc ich historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością. Wybudowaliśmy także kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów i jednocześnie wpisujących się swoim wyglądem w krajobraz regionu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Budowa wspomnianych 12 dworców kolejowych jest przykładem działań, jakie polski rząd podejmuje w ramach rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Nowoczesne połączenia podnoszą poziom życia mieszkańców regionu. Dzięki tym inwestycjom zwalczane jest zjawisko wykluczenia komunikacyjnego w naszym województwie – mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.
Unia Europejska wspiera przyjazny dla środowiska system transportowy zarówno z programów krajowych, jak i regionalnych. Modernizacja dworców w Dolinie Popradu jest niezwykle udanym przykładem wykorzystania środków unijnych na rozwój transportu kolejowego z regionalnego programu operacyjnego. Zmodernizowane i wybudowane dzięki funduszom polityki spójności dworce w Dolinie Popradu podniosą komfort jazdy koleją i zwiększą dostępność do transportu kolejowego dla turystów i mieszkańców Doliny Popradu – podkreśla Angela Martinez Sarasola, dyrektorka Wydziału ds. Polski Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Warto wspomnieć o tym, że dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.
Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.
Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. Na dworcach wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz, plany dotykowe budynków, a także zlikwidowano bariery architektoniczne. Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoring, kontrolę dostępu, sygnalizację włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.
Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą projektu oraz prac budowlanych była firma SKB LDR Sp. z o.o.
Koszt przebudowy i budowy dworców w Dolinie Popradu:
- Barcice – 6,13 mln zł brutto
- Łomnica-Zdrój – 6,32 mln zł brutto
- Milik – 6,43 mln zł brutto
- Młodów – 7,27 mln zł brutto
- Piwniczna – 8,64 mln zł brutto
- Piwniczna-Zdrój – 4,94 mln zł brutto
- Rytro – 10,26 mln zł brutto
- Stary Sącz – 9,11 mln zł brutto
- Wierchomla Wielka – 5,42 mln zł brutto
- Zubrzyk – 4,70 mln zł brutto
- Żegiestów – 7,15 mln zł brutto
- Żegiestów-Zdrój – 7,62 mln zł brutto