Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) we Wrocławiu ogłosiła przetarg na rewitalizację kolejnej części linii 318, która połączy Bielawę z Srebrną Górą. To drugi etap projektu, który ma na celu odtworzenie historycznego połączenia kolejowego i stworzenie jednej z najbardziej malowniczych tras w Polsce. Dzięki temu wrocławianie i turyści zyskają bezpośredni dostęp do urokliwych Gór Sowich, a region odnotuje rozwój w branży turystycznej.
Rewitalizacja obejmuje odcinek o długości 11,92 km, od km 12,380 do km 24,300. Wykonawca projektu i budowy zostanie wyłoniony w ciągu najbliższych miesięcy, a prace mają potrwać 18 miesięcy od podpisania umowy. Oznacza to, że inwestycja powinna zostać zakończona w IV kwartale 2026 roku. Koszt realizacji tego etapu oszacowano na 65 milionów złotych.
Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Bielawie, gdyż pozwoli na bezpośrednie połączenie głównych atrakcji Gminy jakimi są Camping „Sudety” i Jezioro Bielawskie (stacja Camping „Sudety”) oraz Góry Sowie (Bielawa – Góry Sowie) ze Srebrną Górą, w której znajduje się jedna z największych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska – zabytkowa twierdza pruska – mówi Andrzej Hordyj, burmistrz Bielawy.
Jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce
Nowa trasa będzie przebiegać po ponad 110-letnim nasypie kolejowym, okalając 25-hektarowe Jezioro Bielawskie. W kolejnych etapach pociągi będą kursować aż do samej Srebrnej Góry, zatrzymując się na stacjach w Ostroszowicach, Grodziszczach i Jemnej. Malowniczy krajobraz Dolnego Śląska stanie się dostępny nie tylko dla mieszkańców regionu, ale również dla turystów z całej Polski.
Będzie to jedno z najbardziej widowiskowych połączeń kolejowych w kraju, które stanie się atrakcją samą w sobie. Już teraz rewitalizacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku cieszy się dużym zainteresowaniem. Jak wynika z danych DSDiK, w 2023 roku z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało aż 112 908 pasażerów.
Plany na przyszłość? Połączenie Wrocław – Srebrna Góra – Broumow
Rewitalizacja odcinka Bielawa – Srebrna Góra to dopiero początek większego projektu. 2 grudnia 2024 roku Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do analizy dalszego rozwoju linii kolejowej. Plan zakłada utworzenie połączenia Wrocław – Bielawa – Srebrna Góra – Ścinawka Średnia – Tłumaczów/Otovice – Broumow. To rozwiązanie nie tylko poprawi komunikację w regionie, ale również wspomoże rozwój turystyki w Górach Sowich i Stołowych.