Strona główna » Wiadomości » Dofinansowanie NCBR i PKP PLK na 10 kolejowych projektów badawczo-rozwojowych

Dofinansowanie NCBR i PKP PLK na 10 kolejowych projektów badawczo-rozwojowych

Redakcja

10 kolejowych projektów badawczo-rozwojowych otrzyma dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskich Linii Kolejowych.

NCBR i PKP PLK przeznaczyły 35 mln zł na program BRIK” – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”. W ogłoszonym pod koniec ubiegłego roku konkursie złożonych zostało 30 wniosków o dofinansowanie projektów. Złożono je na łączną kwotę 57,6 mln zł (wartość kosztów kwalifikowanych to 125,5 mln zł). Ostatecznie do dofinansowania wybrano 10 nowatorskich projektów. To m.in. stworzenie nowoczesnych systemów informatycznych zwiększających bezpieczeństwo, opracowanie rozwiązań ograniczających wpływ kolei na otoczenie. To też wdrożenie technologii dla zapewnienia sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury oraz podniesienia komfortu podróżnych.

– Projekty powstałe dzięki współpracy NCBR i PLK podniosą standard życia Polaków i przełożą się na wzrost innowacyjności  i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2O26 – mówi Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

NCBR jako główny ośrodek wspierania innowacji

Wspólne Przedsięwzięcie z PLK nie tylko uzupełnia portfolio NCBR w zakresie projektów kolejowych, ale też wzmacnia naszą rolę jako jednego z głównych ośrodków wspierania innowacji, służących zarówno gospodarce, jak i społeczeństwu. Jestem przekonany, że projekty, które będę realizowane w ramach przedsięwzięcia BRIK, pomogą przestawiać polską infrastrukturę kolejową na zupełnie nowe tory – stwierdził prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

– Innowacyjne rozwiązania wkraczają także na kolej. Tak duży program badawczy, dedykowany infrastrukturze kolejowej, pozwoli na wprowadzenie szeregu nowoczesnych rozwiązań przyjaznych podróżnym i środowisku. Nowoczesne systemy informacyjne i technologie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa oraz usprawnienie procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej – podsumowuje Włodzimierz Żmuda, członek Zarządu PKP PLK, dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji.

Najwyżej oceniony przez ekspertów został projekt konsorcjum Polskiego Centrum Fotoniki i Światłowodów, InPhoTech oraz Maxer-Inżynierskie Wsparcie Techniczne. Jego efektem będzie opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiaru temperatur szyn kolejowych. Informacje pomagające w wykrywaniu potencjalnych zagrożeń będą bezpośrednio wysyłane do PKP PLK.

Największe dofinansowanie (ponad 2,8 mln zł), trafiło do konsorcjum, którego liderem jest Instytut Kolejnictwa. Należą do niego też spółka Siled, Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX oraz ABZ Consulting. Konsorcjum opracuje system zarządzania, sterowania i monitorowania oświetlenia terenów kolejowych. System pozwoli dopasować oświetlenie do rzeczywistego ruchu pociągów na stacjach oraz obecności podróżnych na peronach.

Politechnika Warszawska, Instytut Kolejnictwa i Instytut Ochrony Środowiska w konsorcjum z Budimeksem i spółką Tines opracują rozwiązania, które umożliwi ochronę przed drganiami emitowanymi przez ruch kolejowy.

Pełna lista rankingowa znajduje się na stronie ncbr.gov.pl

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x