NaKolei.pl WiadomościKadry i ludzie Długa droga do zwiększenia liczby maszynistów w Polsce

Długa droga do zwiększenia liczby maszynistów w Polsce

MM
Fot. SKM Warszawa (ilustracyjne)

Rok 2019 ogłoszono Rokiem Maszynisty. Z tej okazji Urząd Transportu Kolejowego wydał przewodnik, który ma na celu przybliżenie chętnym na maszynistę zorientowanie się w przepisach i wymaganiach. UTK podał wówczas, że z przeprowadzanych analiz wynika, że w 2031 roku zatrudnionych powinno być… 22 tys. maszynistów.

Tylko, że w 2020 roku na stanowisku maszynisty pracowało jedynie 13,5 tyś. osób. Niestety większość tych osób jest w wieku 50 lat lub więcej, a najliczniejsi w grupie maszynistów są nadal pracownicy w wieku 55-60 lat.

W ostatnich dniach opublikowano raport EMIS „Poland Transportation Sector Report 2022-2023”, z którego wynika, że rośnie popularność kolei, a trend ten ma się utrzymać długofalowo. Raport przypomina, że w 2019 roku, po prawie 20 latach dominacji transportu drogowego, wiodącą pozycję w przewozach pasażerskich odzyskała kolej. Według GUS przewieziono wtedy 335 mln pasażerów koleją i 328 mln pasażerów transportem samochodowym.

Biorąc pod uwagę odejścia z zawodu z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego czy przyczyn zdrowotnych oraz wzrost pracy przewozowej, oznacza to konieczność zatrudnienia minimum 16,7 tys. nowych maszynistów. Przy takich założeniach średniorocznie należy przeszkolić prawie 1,3 tys. kandydatów na maszynistów. Te liczby pokazują, jak ogromne są potrzeby rynku jeśli chodzi o zatrudnianie osób prowadzących pociągi – przyznał Ignacy Góra, Prezes Transportu Kolejowego we wstępie do przewodnika „Jak zostać maszynistą?”

Ostatnie dwa lata były trudne dla całego społeczeństwa. W 2020 roku, gdy wybuchła pandemia, priorytetem było utrzymanie zatrudnienia, a także zapewnienie pracownikom odpowiednich i przede wszystkim bezpiecznych warunków pracy. Przypomnijmy, że w 2020 roku po wprowadzonych obostrzeniach przewozy pasażerskie prawie zamarły.

Warto również podkreślić fakt, że Ustawa z dnia 2 marca 2020 roku  o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych zawiesiła do 31 stycznia 2021 r. przeprowadzanie badań lekarskich i psychologicznych w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty.  Zatem przez rok potencjalni kandydaci do zawodu nie mieli możliwości ukończenia kursu.

Co dalej?

W jednej z odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Infrastruktury wskazało, że PKP Intercity zatrudnia, według stanu na koniec czerwca br. 1435 maszynistów. Prowadzone są kursy również w dość zaskakującej, bo weekendowej, formie. Zapytaliśmy przewoźnika o różnice między standardowym a weekendowym kursem dla pracowników, którzy w obrębie spółki chcieliby zmienić profesję:

Całe szkolenie na maszynistę składa się z dwóch części i obejmuje kurs na licencję maszynisty oraz na świadectwo maszynisty. Kurs weekendowy dotyczy tylko szkolenia na licencję maszynisty. Pod względem merytorycznym jest on taki sam jak kurs standardowy: omawiane są te same zagadnienia i realizowana jest ta sama liczba godzin. Różnica polega na tym, że w przypadku weekendowego szkolenia na licencję zajęcia odbywają się wyłącznie w weekendy i w związku tym realizacja programu szkolenia trwa od 4 do 6 miesięcy, a w przypadku szkolenia standardowego zajęcia odbywają się zazwyczaj od poniedziałku do piątku i takie szkolenie trwa około 2 miesięcy – podała Marta Ziemska z biura prasowego przewoźnika.

Na uwagę zasługują formy zachęt do wzięcia udziału w takim kursie. Kursanci mogą liczyć na pokrycie kosztów szkolenia i noclegów, jeśli pracownik nie ma jak dojechać i wrócić, a także dni wolne od pracy na potrzeby uczestnictwa w kursie. Wydaje się więc, że PKP Intercity stara się ułatwiać kursantom możliwość uczestnictwa w kursie, co z kolei przyczyniać się ma do wzrostu liczebności grupy maszynistów. W 2020 roku w ten sposób zostało przeszkolonych 48 osób – wskazał przewoźnik. Ponadto prowadzone są standardowe szkolenia na licencję i świadectwo maszynisty.

Przed wszystkimi przewoźnikami stoi nie lada wyzwanie, by sprostać zapotrzebowaniu na zwiększenie grupy maszynistów w swoich szeregach. Jednak rosnące wyniki przewozowe wręcz wymuszają podjęcie działań w tym zakresie.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności