DB Cargo, największy przewoźnik towarowy w Europie, stoi przed kluczowym momentem w swojej historii. Po latach funkcjonowania z wielomilionowym wsparciem finansowym od swojej spółki-matki – Deutsche Bahn – Komisja Europejska zdecydowała, że od 2025 roku praktyka ta musi zostać zakończona. Ostatnia zgoda KE na wsparcie w wysokości 1,9 miliarda euro została obwarowana licznymi warunkami, które wymuszają restrukturyzację przedsiębiorstwa.
Decyzja KE wynika z potrzeby zapewnienia uczciwej konkurencji na rynku. Dotychczasowe subsydia dla DB Cargo uznano za nielegalną pomoc publiczną, zakłócającą równowagę w sektorze przewozów towarowych. W obliczu tych zmian firma musi przekształcić swoją strukturę operacyjną, zwiększyć efektywność i znaleźć sposób na samodzielne generowanie zysków.
Restrukturyzacja obejmuje znaczącą redukcję zatrudnienia – już w październiku 2023 roku zapowiedziano likwidację 2300 etatów, ale skala cięć może być większa. DB Cargo planuje również sprzedaż części swojego taboru kolejowego i udziałów w innych spółkach. Dodatkowo, firma chce skoncentrować się na kluczowych sektorach: transporcie stali, chemii, surowców oraz branży motoryzacyjnej. Powraca także koncepcja rozwoju transportu kombinowanego, który ma zwiększyć konkurencyjność spółki.
Wprowadzenie reform jest niezbędne, ponieważ firma od lat zmaga się z olbrzymimi stratami. W pierwszej połowie 2024 roku strata EBIT wyniosła 261 milionów euro, co tylko pogłębia trudności finansowe. Tymczasem niemiecki rząd oraz Komisja Europejska podkreślają, że konieczne są szybkie działania, które zakończą wieloletni kryzys DB Cargo i pozwolą firmie lepiej odpowiadać na potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku.
Decyzja o zakończeniu państwowego wsparcia jest nie tylko wyzwaniem dla DB Cargo, ale także sygnałem dla całego sektora kolejowego w Europie. Niemiecki gigant ma udowodnić, że potrafi dostosować się do nowych realiów i utrzymać swoją pozycję rynkową, działając jako niezależny podmiot. Wynik tych zmian będzie miał ogromne znaczenie dla przyszłości transportu towarowego na Starym Kontynencie.
DB Cargo ma dwa lata, aby przeprowadzić reformy i przygotować się do życia bez finansowej kroplówki od Deutsche Bahn.