Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg na modernizację 13,5 km infrastruktury tramwajowej i budowę centrum sterowania ruchem.
Prace mają polegać na przebudowie torowiska, przystanków, modernizacji sieci trakcyjnej, urządzeń sterowniczych i zwrotnic, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych. Wykonawca zbuduje też centrum sterowania z pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu. Będzie tu także magazyn dla pogotowia sieciowego.
Częstochowskie MPK chce także zmodernizować dwie pętle tramwajowe – „Fieldorfa” i „Kiedrzyńska”, a także wybudować nową linię zasilania podstawowego i rezerwowego dla kilku podstacji oraz dwie nowe podstacje trakcyjne.
Wykonawca zadania będzie też musiał zadbać o funkcjonowanie komunikacji zastępczej na czas remontów linii tramwajowych. Część tras tramwajowych będzie czasowo całkowicie zamykana, a na innych będzie ruch jednotorowych.
Inwestycja ma być realizowana przez dwa lata, ale nie wiadomo kiedy ruszy, gdyż Częstochowa musi najpierw zdobyć unijne dofinansowanie na ten cel. Ma to być dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. I dopiero gdy ta dotacja zostanie przyznana, MPK podpisze umowę z firmą, która wygra postępowanie przetargowe.
Przewoźnik przypomniał, że taka sama procedura ma stosowanie w przetargu na zakup 10 nowych tramwajów (z opcją na zakup kolejnych pojazdów, od 1 do 5) – tutaj umowa zostanie też podpisana wtedy, jak miasto otrzyma dotację z RPO.