Ekonomia i rynek Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Czeski producent CZ Loko chce wejść na polski rynek z kolejnymi lokomotywami

Czeski producent CZ Loko chce wejść na polski rynek z kolejnymi lokomotywami EffiShunter 300 - taka lokomotywa trafi do PKP Intercity. Fot. CZ Loko

Czeski producent CZ Loko na poważnie deklaruje chęć wejścia z kolejnymi lokomotywami na polski rynek taborowy. Kilka dni temu podpisał umowę z PKP Intercity na dostawę 10. lokomotyw manewrowych EffiShunter 300, wcześniej dostarczył dwie lokomotywy dla Metra Warszawskiego.

Jak informowaliśmy na łamach naszego portalu, PKP Intercity wybrało ofertę w przetargu na dostawę 10 lekkich lokomotyw spalinowych. Ofertę złożyła tylko jedna firma, pochodzący z Czech – CZ Loko. Zaproponował on w ofercie dostawę 10 lokomotyw za 39 192 952 zł netto – czyli 3 859 649 zł za jeden pojazd. PKP Intercity na ten cel chciało przeznaczyć 78 228 000 zł.

Kilka dni temu PKP Intercity oficjalnie podpisało umowę z czeską firmą i w ten oto sposób CZ Loko ma dostarczyć 10 lokomotyw EffiShunter 300. Są to dwuosiowe jednostki, odpowiednie do lekkich operacji manewrowych. Pojazd może rozpędzić się do prędkości 60 km/h, wyróżnia się maksymalną siłą pociągową 97 kN. Wyposażony w dieslowski silnik CAT C13 o mocy 328 kW.

Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych dwóch lat. Pierwszy natomiast ma trafić do Polski za około półtora roku.

CZ Loko chcę przebić się na polskim rynku

Czeski producent nie ukrywa tego, że jest zainteresowany polskim rynkiem. Dotychczas CZ Loko w Polsce zajmowało się głównie drobnymi naprawami oraz dostawą dwóch lokomotyw manewrowych dla Metra Warszawskiego.

W przeszłości CZ LOKO działało w Polsce głównie w zakresie napraw. Ale to się teraz zmienia i duże inwestycje w kraju będą kołem zamachowym do kupna nowych lokomotyw. Nasza umowa jest tego wyraźnym dowodem i wynika z dostawy tego samego typu lokomotywy przez Metro Warszawskie – mówi dla portalu Zdopravy.cz Roman Stříž, Prezes Zarządu spółki zależnej CZ LOKO Polska.

Jak dowiedział się portal Zdopravy.cz, CZ Loko chce zdobyć kolejne zamówienia na polskim rynku, szczególnie na lokomotywy EffiShunter 1000 oraz DualShunter 2000. Pierwsza z nich jest promowana przez firmę jako największe osiągnięcie CZ Loko – jest to lokomotywa manewrowa przeznaczona do pracy w dużo trudniejszych warunkach. Pojazd jest przystosowany do prędkości 100 km/h, wyposażony jest w silnik CAT C32 o mocy 895 kW – jest to dużo mocniejsza jednostka od tej zamówionej przez PKP Intercity.

Natomiast DualShunter 2000 jest lokomotywą hybrydową spalinowo-elektryczną. Wyposażona jest w silnik taki sam jak w przypadku EffiShuntera 1000 (CAT C32 o mocy 895 kW).

Polska to dla nas rynek z dużymi perspektywami. Lokalna gospodarka jest największą w Europie Środkowej i znacznie wzrosła w ostatnich latach. Park lokomotyw przechodzi gruntowny remont i będzie się sukcesywnie rozwijał. Mamy jednak świadomość silnej konkurencji lokalnej i nie sprzeciwiamy się współpracy z lokalnymi podmiotami – dodał Roman Stříž dla Zdopravy.cz.