Strona główna » Wiadomości » Czas na dokończenie linii Ostrołęka – Szczytno

Czas na dokończenie linii Ostrołęka – Szczytno

Krzysztof Losz
Fot. PKP PLK

W ciągu dwóch lat zostanie przygotowana dokumentacja przedprojektowa dla linii kolejowej nr 35 między Ostrołęką a Szczytnem. Jest to początek procesu modernizacji  trasy łączącej Mazowsze z Warmią i Mazurami.

 

Dokumentacja, za którą PKP Polskie Linie Kolejowe zapłacą 2,5 mln zł netto, będzie zawierała analizy wariantów inwestycyjnych. Pracę wykona wrocławska spółka IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Przy czym trzeba zastrzec, że dokumentacja obejmie dwa odcinki: Chorzele – Szczytno (to wykona IDOM) oraz krótszy Ostrołęka – Grabowo. Mają one łączną długość około 42 km.

Znajdą się w niej także koszty i lista korzyści, na podstawie których PLK zaprezentują  najkorzystniejszy wariant realizacji inwestycji. Kolejnym etapem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

Celem przygotowania studium jest m.in. poprawienie warunków prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich i towarowych, dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników, podwyższenie prędkości oraz stworzenie warunków sprawniejszego przewozu towarów między północnym Mazowszem a Warmią i Mazurami – czytamy w informacji PKP PLK.

PKP PLK oczekuje, że dokumentacja opisze m.in., w jaki sposób można będzie sprawniej połączyć linię nr 35 z innymi szlakami. Chodzi o krótką, ale ważną drogę żelazną nr 747, która biegnie od linii 35 do przystanku Szymany Lotnisko. Na stacji Wielbark zarządca sieci poprawi  połączenie linii nr 35 z torem trasy nr 225 (Nidzica – Wielbark). Z kolei w obrębie stacji Szczytno prace będą polegały na zmodernizowaniu styku z linią nr 219 (Olsztyn – Ełk). A w samej Ostrołęce PKP PLK chcą przebudować wspólny odcinek „35” z trasą nr 29 (Tłuszcz – Ostrołęka). Są to jednotorowe linie, w większości niezelektryfikowane (poza „29”).

Następny krok

Czas na dokończenie linii Ostrołęka – Szczytno, która została w poprzednich latach tylko częściowo przebudowana. W czerwcu 2023 r. – po 22 latach – pociągi pojawiły się na szlaku z Ostrołęki do Chorzel (około 55 km). Stało się to dzięki modernizacji torów (zbudowano m.in. nowy most kolejowy nad Narwią) oraz czterech stacji i pięciu przystanków. W tym samym roku pociągi wróciły  – po ponad 20 latach – na szlak Chorzele – Wielbark (15 km). Za kilka lat PLK będą mogły wykonać kolejny krok w celu modernizacji „35”.

Podobne artykuły