Strona główna » Wiadomości » Przewozy towarowe » CTL zachowa jednak certyfikat bezpieczeństwa. UTK umarza sprawę. A CTL montuje alkomaty w lokomotywach

CTL zachowa jednak certyfikat bezpieczeństwa. UTK umarza sprawę. A CTL montuje alkomaty w lokomotywach

Redakcja
Fot. CTL Logistics

Inspektorzy UTK przeprowadzili kontrolę u przewoźnika towarowego CTL Logistics. Kontrola miała wykazać liczne zaniedbania i nieprawidłowości w systemie zarządzania bezpieczeństwem. Urząd ostatecznie podjął decyzję o umorzeniu w całości postępowania administracyjnego.

9 września 2021 roku na stacji Łowicz Główny na skutek niezatrzymania się przed semaforem wskazującym sygnał „stój” i najechania na wykolejnicę doszło do wykolejenia lokomotywy i jednego wagonu pociągu przewoźnika CTL Logistics. Maszynista, który spowodował wypadek był w stanie nietrzeźwym i nie posiadał uprawnień do prowadzenia pociągu. Po tym zdarzeniu inspektorzy UTK rozpoczęli kontrolę przewoźnika, która miała wykazać liczne nieprawidłowości i zaniedbania w funkcjonowaniu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w następujących obszarach:

  • zarządzania kwalifikacjami i stanem psychofizycznym pracowników,
  • zarządzania ryzykiem,
  • podziału obowiązków oraz monitorowania prawidłowości wykonywania powierzonych działań,
  • zarządzania dokumentacją.

Prezes UTK umorzył postępowanie

Jak poinformował CTL Logistics, 1 lutego 2022 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję o umorzeniu w całości postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa przewoźnikowi.

Spółka wniosła o umorzenie postępowania, uznając iż w toku prowadzonej w Spółce kontroli nie stwierdzono naruszeń, których istotność pociągałaby za sobą konieczność cofnięcia Spółce certyfikatu bezpieczeństwa w całości. W związku z tym prowadzenie postępowania było w naszej opinii bezprzedmiotowe. Niemniej, przez ostatnie kilka miesięcy współpracowaliśmy bardzo intensywnie na linii Spółka – Urząd Transportu Kolejowego tak aby usunąć stwierdzone nieprawidłowości i zapewnić najwyższy z możliwych poziom bezpieczeństwa przewozów. Każda kontrola ze strony Prezesa UTK jest dla nas okazją do doskonalenia systemów zarzadzania bezpieczeństwem na kolei – mówi Grzegorz Bogacki, Prezes Zarządu CTL Logistics.

Jak podaje Prezes CTL,  Nieprawidłowości ujęte w protokole z kontroli dotyczyły w głównej mierze błędów w dokumentacji pociągowej co było spowodowane m.in. okresem stabilizacji wdrożonego systemu IT.

Każdy system informatyczny po uruchomieniu potrzebuje kilku miesięcy na stabilizację. To czas na usuwanie ewentualnych błędów i poprawę tego wszystkiego co nie zostało wychwycone na etapie testów.  Dla Spółki była to rewolucja technologiczna, która kosztowała nas sporo pokontrolnych nerwów ale było warto – dodaje Grzegorz Bogacki.

CTL testuje alkomaty w lokomotywach

Wśród inicjatyw na rzecz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa Spółka podjęła także decyzję o uruchomieniu projektu montażu blokad alkoholowych w pojazdach trakcyjnych.

Brak skutecznego nadzoru nad stanem psychofizycznym pracowników zatrudnionych w Spółce przed dopuszczeniem do czynności w innych lokalizacjach niż w Sosnowcu był jednym z zarzutów kontrolerów – przypomina Prezes Bogacki. – Mówimy zdecydowane NIE dla zachowań, które mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia, dlatego mimo braku precyzyjnych przepisów w zakresie badania trzeźwości testujemy alkomaty na lokomotywach. Liczymy, że system zadziała, znajdzie oczekiwane zrozumienie wśród pracowników i nomen omen … przetrzemy szlaki aby ww. blokady stały się również  normą dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa  w innych spółkach branży – dodaje.

W decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego czytamy: „Prezes UTK, po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego w sprawie materiału dowodowego (…), uznał ze działania korygująco zapobiegawcze podjęte przez CTL Logistics poskutkowały wyeliminowaniem nieprawidłowości stanowiących podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego. (…). W ocenie Prezesa UTK, podjęte do tej pory działania korygująco-zapobiegawcze zapewniają właściwy nadzór nad ryzykiem związanym z prowadzeniem działalności przewozowej przez CTL Logistics. Tym samym nie występują obecnie przesłanki, które obligują Organ do cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa w całości. Należy zatem uznać, że postepowanie administracyjne prowadzone w sprawie cofnięcia certyfikatu w całości, stało się bezprzedmiotowe z powodu braku przedmiotu sprawy.

Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.

 

Podobne artykuły