Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » CPK wybrał wykonawcę studium dla linii KDP Łódź – Wrocław

CPK wybrał wykonawcę studium dla linii KDP Łódź – Wrocław

Redakcja
Fot. Wroclaw.pl

Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął kolejny przetarg na opracowanie studium wykonalności. Tym razem zamówienie dotyczy opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odc. Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny”.

I ponownie trzeba będzie dołożyć. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę w wysokości 17 852 874,47 zł netto, tj. 21 959 035,60 zł brutto. Tymczasem wszystkie złożone oferty były droższe. Oceniono je w następujący sposób:

  • Konsorcjum Multiconsult Polska sp. z o.o., Arcadis Sp. z o.o., Transprojekt Gdański Sp. z o.o. oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. – z ceną 46 920 810,00 zł brutto – 64 pkt.
  • Konsorcjum Egis Poland Sp. z o.o., Egis Rail S.A. oraz Jaf-Geotechnika Sp. z o.o. – z ceną 58 425 000 00 zł brutto – 54,19 pkt,
  • Konsorcjum VOESSING POLSKA Sp. z o.o. oraz Instytut Kolejnictwa z ceną 57 871 500,00 brutto – 52,65 pkt,
  • BBF sp. z o.o. z ceną 67 404 000,00 zł – 41,77.

Zgodnie z przewidywaniami wybrana została najtańsza oferta złożona przez konsorcjum Multiconsult, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, która i tak jest dwukrotnie droższa niż szacunki zamawiającego.

Jak już informowaliśmy na łamach portalu NaKolei.pl projekt ma obejmować odcinek linii kolejowej nr 85 zawierający się pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna – Sieradz Północny oraz linię nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny, wraz z następującymi powiązaniami z infrastrukturą PKP PLK S.A.:

  • z linią kolejową nr 14 na odcinku do podg. Retkinia do stacji Pabianice – powiązanie obukierunkowe, zapewniające zjazd z linii nr 85 od strony tunelu dalekobieżnego KDP na linię nr 14 w kierunku stacji Pabianice oraz zjazd z linii nr 85 od strony Sieradza na linię nr 14 w kierunku stacji Łódź Kaliska;\
  • z linią kolejową nr 131 w rejonie miasta Szadek (wybrane warianty);
  • z linią kolejową nr 14 w rejonie podg Gajewniki (wybrane warianty);
  • z linia kolejową nr 14 (obustronnie) w zakresie zapewnienia powiązań ze stacją Sieradz;
  • z linią kolejową nr 181 – w zakresie powiązania ze stacją Wieruszów oraz przystankiem Wieruszów Miasto (nowy posterunek, w celu stworzenia połączenia Łodzi z Wieluniem);
  • z linią nr 181 w zakresie powiązań ze stacją Kępno, a dla wybranych wariantów także w rejonie Sycowa (o ile będzie zidentyfikowana taka potrzeba);
  • z linią nr 272 w rejonie stacji Kępno (wybrane warianty);
  • z linią nr 143 na odcinku pomiędzy Bierutowem a Oleśnicą;
  • z linią nr 277 w rejonie Czernicy Wrocławskiej, Siechnic i Jelcza Laskowic (w zależności od wariantu);
  • z linią nr 132 na odcinku od Wrocławia Brochowa do okolic przystanku Zębice (w zależności od wariantu), jak również w kierunku Brzegu (wybrane warianty).

Efekty budowy linii 85 i 86

Jak podaje spółka CPK efektem budowy nowej linii nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań będzie przede wszystkim włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w system transportu kolejowego. Dzięki temu istotnie skróci się czas jazdy w relacjach pomiędzy Warszawą, Łodzią i Poznaniem oraz Wrocławiem, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego pomiędzy tymi miastami. Budowa nowej linii ma umożliwić także przeniesienie części ruchu z odcinka Warszawa – Poznań istniejącej linii kolejowej nr 3, to natomiast zwolni jej przepustowość, stwarzając korzystne warunki do rozwoju ruchu pasażerskiego regionalnego i towarowego.

Nowe linie nr 86 i 87 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny, jako kontynuacja linii 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz, stworzą szybkie połączenie Warszawy i Łodzi z Wrocławiem i całym Dolnym Śląskiem. Umożliwią także uruchomienie komunikacji kolejowej do Kępna i Wieruszowa, tworząc atrakcyjne czasowo połączenia zarówno w kierunku wschodnim do Łodzi, CPK oraz Warszawy, jak i zachodnim do Wrocławia.

Podobne artykuły