NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura CPK chce opracować studium dla linii dużych prędkości z Łodzi do Wrocławia

CPK chce opracować studium dla linii dużych prędkości z Łodzi do Wrocławia

Redakcja
Fot. Wroclaw.pl

Centralny Port Komunikacyjny poinformował o zamiarze znalezienia wykonawcy linii dużych prędkości z Łodzi do Wrocławia.

Przedmiotem zamówienia będzie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami studium wykonalności dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odc. Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny”. Jego celem jest natomiast przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej w ramach projektu, w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego.

Zakres szczegółowy

Szczegółowo wygląda to tak, że projekt ma obejmować odcinek linii kolejowej nr 85 zawierający się pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna – Sieradz Północny oraz linię nr 86 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny, wraz z następującymi powiązaniami z infrastrukturą PKP PLK S.A.:

  • z linią kolejową nr 14 na odcinku do podg. Retkinia do stacji Pabianice – powiązanie obukierunkowe, zapewniające zjazd z linii nr 85 od strony tunelu dalekobieżnego KDP na linię nr 14 w kierunku stacji Pabianice oraz zjazd z linii nr 85 od strony Sieradza na linię nr 14 w kierunku stacji Łódź Kaliska;
  • z linią kolejową nr 131 w rejonie miasta Szadek (wybrane warianty);
  • z linią kolejową nr 14 w rejonie podg Gajewniki (wybrane warianty);
  • z linia kolejową nr 14 (obustronnie) w zakresie zapewnienia powiązań ze stacją Sieradz;
  • z linią kolejową nr 181 – w zakresie powiązania ze stacją Wieruszów oraz przystankiem Wieruszów Miasto (nowy posterunek, w celu stworzenia połączenia Łodzi z Wieluniem);
  • z linią nr 181 w zakresie powiązań ze stacją Kępno, a dla wybranych wariantów także w rejonie Sycowa (o ile będzie zidentyfikowana taka potrzeba);
  • z linią nr 272 w rejonie stacji Kępno (wybrane warianty);
  • z linią nr 143 na odcinku pomiędzy Bierutowem a Oleśnicą;
  • z linią nr 277 w rejonie Czernicy Wrocławskiej, Siechnic i Jelcza Laskowic (w zależności od wariantu);
  • z linią nr 132 na odcinku od Wrocławia Brochowa do okolic przystanku Zębice (w zależności od wariantu), jak również w kierunku Brzegu (wybrane warianty).

Oferty w przetargu będzie można składać do 3 lutego 2021 roku. Zostaną one ocenione według kryteriów: doświadczenie personelu – waga 40 oraz cena – waga: 60. Na realizację projektu będą 482 dni.

Efekty budowy linii 85 i 86

Jak podaje spółka CPK efektem budowy nowej linii nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań będzie przede wszystkim włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w system transportu kolejowego. Dzięki temu istotnie skróci się czas jazdy w relacjach pomiędzy Warszawą, Łodzią i Poznaniem oraz Wrocławiem, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego pomiędzy tymi miastami. Budowa nowej linii ma umożliwić także przeniesienie części ruchu z odcinka Warszawa – Poznań istniejącej linii kolejowej nr 3, to natomiast zwolni jej przepustowość, stwarzając korzystne warunki do rozwoju ruchu pasażerskiego regionalnego i towarowego.

Nowe linie nr 86 i 87 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny, jako kontynuacja linii 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz, stworzą szybkie połączenie Warszawy i Łodzi z Wrocławiem i całym Dolnym Śląskiem. Umożliwią także uruchomienie komunikacji kolejowej do Kępna i Wieruszowa, tworząc atrakcyjne czasowo połączenia zarówno w kierunku wschodnim do Łodzi, CPK oraz Warszawy, jak i zachodnim do Wrocławia.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności