Kadry i ludzie Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie Publicystyka Tabor Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Co przyciąga pasażerów do kolei?

Co przyciąga pasażerów do kolei? Zmodernizowany wagon 174A przez FPS H. Cegielski Fot. NaKolei.pl

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że rok 2019 był kolejnym okresem powrotu pasażerów do pociągów. Z usług przewoźników kolejowych skorzystało 335 mln podróżnych, co oznacza najlepszy wynik od 2001 roku!

Pasażerowie wracają zatem do kolej. Tym samym konsekwentnie realizowany jest plan nakreślony przez Ministerstwo Infrastruktury, ale także cele zakładane przez przewoźników.

Coraz lepszy tabor na polskich torach

Dane podawane przez Urząd Transportu Kolejowego, dotyczące wieku taboru nie są może zbyt optymistyczne. Najwięksi przewoźnicy kolejowi eksploatują bowiem pojazdy, który średni wiek wynosi ponad 30 lat. Warto jednak popatrzeć na nie z nieco innego punktu widzenia. Znaczna część wagonów PKP Intercity, która rzeczywiście została wyprodukowana w latach 80. czy 90. XX wieku, przeszła gruntowne modernizacje. W tak kompleksowo przebudowanym wagonie pozostaje w zasadzie tylko pudło, nieraz także wózki, które także poddawane są modernizacji. Pasażerowie dostają zatem do dyspozycji nowy wagon, wyposażony w informację pasażerską, klimatyzację, wygodne fotele, toalety z obiegiem zamkniętym i wieloma innymi udogodnieniami. Trudno więc taki pojazd stawiać na równi
z wagonem, który nie został zmodernizowany.

W tym kontekście nie sposób wspomnieć, że inwestycje taborowe trwają w najlepsze, a wszyscy polscy przewoźnicy obecnie modernizują posiadane i kupują nowe pojazdy.

Zwiększenie liczby uruchamianych pociągów spowoduje dalszy wzrost liczby przewożonych pasażerów – powiedział Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. Marek Chraniuk.PKP Intercity stawia na komfort i wygodę. Dlatego przewoźnik podejmuje działania mające na celu opiekę nad pasażerem od początku podróży do jej samego końca – dodał Marek Chraniuk.

Jak zmienia się polska kolej pokazuje chociażby przyziemny, ale jakże istotny fakt, związany z toaletami zamkniętymi w modernizowanych wagonach. Zgodnie z zapowiedziami przewoźnika do 2023 roku z pociągów PKP Intercity zostanie wyeliminowany zrzut ścieków na torowiska podczas jazdy. To element nie tylko estetyczny, ale przede wszystkim wpływający pozytywnie na środowisko.

Zmodernizowany jak nowy 

Dla przeciętnego pasażera, nie znającego i nie zgłębiającego szczegółów technicznych, nie ma w zasadzie znaczenia czy podróżuje zmodernizowanym ED72 czy nowym Elfem 2. Podobnie rzecz ma się ze wspomnianymi już wcześniej wagonami. Pociąg po modernizacji zapewnia bowiem taki poziom komfortu, który zachęca pasażerów do podróżowania koleją. I o to chodzi! Stąd też konieczność dalszych inwestycji na szerszą skalę.

Nowy tabor bez wątpienia przyciąga pasażerów. Dobrze to widać na przykładzie Wielkopolski, gdzie niedawno zakupione, nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2 z marszu kierowane są na najbardziej oblegane linie w regionie, obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie.

Dalej warto przypomnieć, że Koleje Mazowieckie realizują obecnie największy w historii przetarg na dostawę taboru. Za wszystkie składy Flirt3 przewoźnik zapłaci 2,2 mld zł. Dzięki tym dostawom przewoźnik będzie mógł w ciągu kilkudziesięciu miesięcy wycofać najstarsze jednostki serii EN57. Przypomnijmy, że Koleje Mazowieckie, według danych UTK, są drugim pod względem liczby przewiezionych pasażerów przewoźnikiem kolejowym w Polsce.

Ponad 100 mld na inwestycje do 2023 roku

Inwestycje trwają. Nie tylko te taborowe. Warto przypomnieć, że do 2023 roku Grupa PKP przeznaczy na ten cel 100 mld zł. Inwestycje realizowane są właśnie z myślą o podróżnych, które mają zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z kolei, i obejmują nie tylko tabor, ale także infrastrukturę.

Dworce zmieniają swoje oblicze

Do 2023 roku PKP S.A. oddadzą do dyspozycji podróżnych 200 nowoczesnych dworców. Realizacja tego programu zmienia obraz obiektów dworcowych. Te po modernizacji, a także te nowe – systemowe, w niczym nie przypominają już brudnych i obskurnych budowli, które nie zachęcały do skorzystania z kasy biletowej, poczekalni czy toalety. Co więcej – jak przypomniał prezes zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński – poprawiając komfort obsługi pasażerów przywracana jest nierzadko świetność obiektów zabytkowych i perełek architektonicznych, które jednocześnie stają się o wiele bardziej funkcjonalne niż wówczas, gdy je budowano. Tego właśnie oczekuje pasażer. Prezes PKP S.A. wskazał, że dworce coraz częściej – dzięki współpracy z jednostkami samorządowymi – stają się mini-centrami kulturalnymi, w których znajdują się świetlice, sale widowiskowe czyinne miejsca spotkań lokalnych społeczności.

Dzięki modernizacji infrastruktury jeździmy szybciej

Liczy się nie tylko komfort, ale także czas przejazdu. Na wielu trasach w Polsce już jeździmy szybko, a ma być jeszcze szybciej.

W 2023 roku pojedziemy w Polsce z prędkością 250 km/h – zapowiedział prezes zarządu PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel. Na wielu liniach kolejowych w Polsce trwają aktualnie prace modernizacyjne. Dzięki nim na kolejową mapę kraju wracają mniejsze miejscowości, co widać również po siatce połączeń PKP Intercity. Pociągi tego przewoźnika zatrzymują się już na blisko 400 stacjach. Pasażerowie zatem korzystają z kolej, bo mają do niej dostęp. Zwłaszcza w mniejszych miastach tzw. Polski powiatowej. W ciągu najbliższych 3 lat możemy spodziewać się powrotu pociągów do kolejnych miejscowości, by za Prezesem Ireneuszem Merchelem, wskazać chociażby Mielec czy Chorzele.

Więcej pasażerów na kolei, mniej w samochodach

W kontekście zmian realizowanych na kolei znamienne wydają się słowa Prezesa UTK Ignacego Góry, który trafnie zauważył, że znaczna część podróży mogłaby się zapewne odbyć prywatnymi samochodami. Jednak samochody te nie pojawiły się na drogach i nie przejechały miliardów kilometrów. To właśnie dzięki kolei podróżowanie było bezpieczniejsze i bardziej ekologicznie.

Istotne jest również to, że wzrost liczby pasażerów, według danych UTK, notują zarówno przewoźnicy regionalni, jak i przewoźnik dalekobieżny. Liderem jest wszakże Polregio, którego pociągi stanowią często podstawowy środek transportu w dojazdach do pracy lub szkoły. Podobnie jest w przypadku drugich w rankingu popularności Kolei Mazowieckich. Ale liczba pasażerów rośnie także w pociągach PKP Intercity. To z kolei oznacza, że korzystając z usług przewoźnika Polacy odbywają coraz częściej podróże biznesowe czy turystyczne.