Pierwszy pociąg ekspresowy China-Europe Railway Express wyruszył z Xi’an w prowincji Shaanxi 1 lipca, załadowany towarami konsumpcyjnymi, nowymi samochodami i częściami zamiennymi, kierując się do Baku w Azerbejdżanie.
China Railway (CR) obsługuje codzienny serwis frachtowy do Baku, przekraczając chińską granicę w Khorgos i biegnąc trasą Transkaspijską lub Środkowym Korytarzem przez Kazachstan do portu Aktau nad Morzem Kaspijskim.
Ładunki następnie przemieszczają się statkiem przez Morze Kaspijskie do Baku w Azerbejdżanie. Całkowity czas tranzytu wynosi 12 dni.
Nowa usługa ma na celu wzmocnienie handlu między Chinami a Europą, a także z krajami leżącymi na nowej trasie.
Rozwój Środkowego Korytarza dla ruchu tranzytowego do Europy stanowi również część chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku.
Jak podaje serwis IRJ, środkowy Korytarz zapewnia najkrótszą trasę między wybrzeżem Pacyfiku w Chinach a Europą, ale liczne przejścia graniczne oraz konieczność przenoszenia kontenerów między różnymi rozstawami torów, a także z kolei na statek i drogę, oznaczają, że czasy tranzytu są trzy razy dłuższe niż trasą północną przez Rosję.
Jednakże, zainteresowanie rozwojem Środkowego Korytarza wzrosło od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę i rozpoczęcia ataków na Morzu Czerwonym na statki zmierzające do Kanału Sueskiego, ponieważ trasa Transkaspijska między Chinami a Europą jest najmniej podatna na zewnętrzne wstrząsy.