Ekonomia i rynek Kolej na świecie Przewozy pasażerskie

Česke drahy kończą pierwsze półrocze ze stratą blisko 2 miliarda CZK

Česke drahy kończą pierwsze półrocze ze stratą blisko 2 miliarda CZK Fot. Ceske drahy

Česke drahy podsumowują I półrocze 2020 roku. Pandemia koronawirusa znacząca wpłynęła na zarządzanie Spółką. Przewoźnik odnotował ogromne straty.

Na półroczne wyniki Kolei Czeskich negatywnie wpłynęła pandemia COVID-19, która spowodowała wprowadzenie obostrzeń, co łączyło się z ograniczeniem mobilności mieszkańców. Łącznie Grupa Kolei Czeskich zakończyła półrocze ze stratą 1,98 miliarda czeskich koron, to jest około 332 milionów złotych. Oczywiście mowa tu o Grupie jako całość – tzn. licząc straty w segmencie przewozów pasażerskich oraz towarowych, bo i ČD Cargo liczy straty (44 mln CZK).

 

 

 

Przewozy pasażerskie

Pandemia koronawirus wpłynęła w znaczącym stopniu na przewozy pasażerskie, nie tylko w Czechach, ale i w Polsce oraz wielu innych krajach na świecie.

Po wprowadzeniu środków przeciwko rozprzestrzenianiu się wirusa, liczba pasażerów naszych pociągów spadła o ponad 90%. Ze względu na konieczność zachowania wystarczającej przepustowości i częstotliwości przewozów, aby zminimalizować wpływ na gospodarkę państwa i zdrowie ludności, nie udało się znacząco obniżyć kosztów. Przychody spadły jednak do minimum  – wyjaśnia prezes zarządu i dyrektor generalny ČD, Václav Nebeský – Chociaż stopniowe złagodzenie ograniczeń doprowadziło później do ożywienia zainteresowania podróżami, niestety nie osiągnęliśmy zeszłorocznej liczby klientów. Szczególnie w transporcie międzynarodowym, gdzie turystów zagranicznych zdecydowanie brakuje. W całym półroczu przewieźliśmy 59,8 mln pasażerów, czyli o około jedną trzecią mniej rok do roku – dodaje.

Zmniejszyła się również średnia odległość przewozowa na pasażera, która w pierwszej połowie roku wynosiła 43 kilometry, a także ogólna praca przewozowa. W sumie klienci Kolei Czeskich pokonali 2,56 miliarda kilometrów w pierwszych sześciu miesiącach roku. Segment przewozów pasażerskich zakończył się stratą 1,92 mld koron.

Przewozy towarowe

Koronawirus wpłynął również na przewozy towarowe. Niektóre połączenia praktycznie stanęły w miejscu.  Przykładami są przesyłki dla sektora motoryzacyjnego i przewozy kontenerów do i z Chin. Spowolnienie produkcji przemysłowej w Czechach i za granicą spowodowało również spadek przewozów innych towarów. Segment przewozów towarowych zakończył się stratą 44 mln koron. Pomimo kryzysu związanego z koronawirusem, ČD Cargo z powodzeniem kontynuuje ekspansję na rynki zagraniczne. Na własnej licencji działa już we wszystkich sąsiednich krajach, tj. W Polsce, Austrii, Niemczech i na Słowacji.

Dwie największe Spółki Grupy ČD wciąż odnawiają swój park taborowy i ulepszają usługi. Przykładowo w przewozach pasażerskich do największych bieżących inwestycji należy zakup push-pulli, dostawę 50 nowoczesnych wagonów osobowych do transportu ekspresowego oraz wreszcie modernizację wagonów pasażerskich. Inwestycje taborowe odbywają się również na bieżąco w transporcie towarowym, gdzie jest to podstawowy i konieczny warunek dalszej ekspansji zagranicznej – podsumowuje Václav Nebeský.