Strona główna » Wiadomości » Budowa na 214 boiskach

Budowa na 214 boiskach

Redakcja
Fot. PKP PLK / Łukasz Hachuła

PKP PLK realizują największą inwestycję kolejową ej inwestycji w historii województwa śląskiego. Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln m2, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich.

 

Zarządca sieci kolejowej przebudowuje infrastrukturę między stacjami Będzin a Katowice Piotrowice. Dzięki inwestycji podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Z przewoźnicy – większe możliwości w zakresie rozbudowy sieci połączeń.

Wykonawca dobuduje bowiem nowe tory. To pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim. W efekcie wzrośnie przepustowość, co usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

Prace pod ruchem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pokazały zakres prac na całym Katowickim Węźle Kolejowym. Intensywne roboty trwają przy utrzymanym ruchu kolejowego, a ich tempo na katowickim odcinku inwestycji, od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane. W kolejową przebudowę Katowic każdego dnia zaangażowanych jest 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki. Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln m2, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich.

W zakres inwestycji Polskich Linii Kolejowych wchodzą: przebudowa torów, sieci trakcyjnej, stacji i przystanków oraz budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Realizacja prac torowych trwa na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz na nowym przystanku Katowice Brynów powstają perony. Ekipy budowalne działają intensywnie też na szlaku Katowice Muchowiec – Panewniki (linia 171).

Prace obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Obecnie zadanie realizowane jest na 35 obiektach. Działania polegają na demontażu starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża poprzez palowanie oraz na pracach zbrojarsko-betoniarskich, wykonywaniu izolacji i montażu stalowych konstrukcji. W kolejnych miesiącach plan przewiduje kontynuowanie prac zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów.

Stare do rozbiórki – powstaną nowe

Na przykład – na ul. Bagiennej budowlańcy rozebrali część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną i zabezpieczyli nasyp drogowy pod jezdnią południową. Wykonawca wzmocnił podłoże pod obecnie budowanymi podporami. Na nich zamontuje stalową konstrukcję nowego przęsła. Po oddaniu części obiektu prace będą kontynuowane po jego sąsiedniej stronie. Wybudowanie dwóch sąsiadujących ze sobą wiaduktów umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego.

Na ul. Granicznej widać już nowe przyczółki, trwają prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego wiaduktu. Docelowo obiekt zostanie poszerzony, co usprawni przejazd samochodów, a ulica zyska ścieżkę rowerową oraz obustronne chodniki dla pieszych.

Na ul. Mikołowskiej wykonawca kontynuuje prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego obiektu oraz podpór. Efektem przebudowy tego wiaduktu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja spełni obecne normy techniczne, co zwiększy trwałość obiektu i zmniejszy koszty utrzymania. Wiadukt zyska nowy i estetyczny wygląd.

Na ul. Kłodnickiej także doszło do demontażu części obiektu i nawierzchni drogowej. Kolejny etap zakłada kontynuację robót rozbiórkowych. Wykonywane są też prace pod zabudowę pali fundamentowych nowego obiektu. W miejscu wiaduktu przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych oraz ścieżką rowerową. Większy prześwit między drogą a obiektem wyeliminuje ograniczenie wysokości skrajni dla samochodów. Dzięki temu ruch drogowy w tej części miasta będzie sprawniejszy.

Wykonawca rozebrał przęsła i przyczółki starych obiektów przy ul. Przodowników i Załęskiej. Pod podporami wzmocnił podłoże za pomocą pali fundamentowych. Trwa budowa podpór nowych obiektów. Dzięki przebudowie wiaduktu na ul. Przodowników obecny układ 3-torowy zmieni się na 4-torowy, wzrośnie przepustowość, a więc na tory wjedzie więcej pociągów. Przez wiadukt przy ul. Załęskiej przebiega linia 171 od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Kochłowic i Gliwic, którą jeżdżą głównie pociągi towarowe.

I przy stacji Katowice

Natomiast przy głównej stacji węzła – Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie będą cztery tory. Pozostałe wykonawca poprowadzi dołem. Nowo budowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim, tj. Gliwic, Opola, Wrocławia, oraz w południowym – na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy oraz zwiększy przepustowość stacji Katowice.

Modernizacja Katowickiego Węzła Kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice nastąpi w 2028 roku.

Podobne artykuły