Strona główna » Wiadomości » Bezpieczne przejścia kolejowe. Poznaj rodzaje i oznakowanie, aby uniknąć niebezpieczeństw na torach (artykuł sponsorowany)

Bezpieczne przejścia kolejowe. Poznaj rodzaje i oznakowanie, aby uniknąć niebezpieczeństw na torach (artykuł sponsorowany)

Redakcja
Zdjęcie ilustracyjne

Niebezpieczne zdarzenia, do których dochodzi na przejściach i przejazdach kolejowych, wciąż stanowią spory odsetek wszystkich wypadków komunikacyjnych. W jaki sposób przekraczać skrzyżowania torów z jezdnią? Na co zwrócić szczególną uwagę? Oto najczęściej spotykane ich rodzaje i oznaczenia, z jakimi można spotkać się w miejscach tego typu.

Przejazdy i przejścia strzeżone – działanie i zasady przekraczania

Licząca kilkaset ton masa składu oraz wydłużona droga hamowania to aspekty, które decydują o bezwzględnym pierwszeństwie pojazdów kolejowych w miejscach przecinania się jezdni z torami. Stawką pokonywania przejazdów i przejść tego typu jest życie każdego uczestnika ruchu drogowego – niezależnie od tego, czy dotyczy to kierujących samochodami osobowymi czy też samych pieszych. Za najlepiej strzeżone uznaje się przejazdy kategorii „A”, których sterowaniem zajmuje się wyznaczony do tego zadania pracownik kolei. Miejsca tego typu są z reguły oznaczone tablicami „T-10” i znakami drogowymi „A-9”, stanowiącymi informację o obecności przejazdu kolejowego z zaporami. Same rogatki na przejazdach i przejściach strzeżonych mają formę całkowitą, przez co po opuszczeniu w pełni zamykają wejście na przejazd – zarówno dla samochodów, jak i pieszych. Do kategorii „A” zalicza się również przejazdy pozbawione zapór drogowych, na których sterowanie ruchem odbywa się poprzez sygnały ręczne nadawane przez pracownika kolei. Pomimo faktu, że przejazdy i przejścia strzeżone są uważane za jedne z najbezpieczniejszych, to uczestników ruchu drogowego obowiązuje konieczność zachowania szczególnej ostrożności podczas ich pokonywania. Całkowicie zabroniony jest wjazd lub wejście na przejazd po nadaniu komunikatu świetlnego lub dźwiękowego, a także przy opuszczonych rogatkach.

Przejazdy i przejścia kategorii B oraz C

Często spotykanym typem przejazdów kolejowych są również miejsca, na których sterowanie ruchem odbywa się poprzez automatyczne systemy. Na przejazdach kategorii „B” informacja o zbliżającym się pociągu skutkuje nadaniem sygnału dźwiękowego i opuszczeniem zapory drogowej, która ma najczęściej formę półrogatek. Blokują one możliwość wjazdu lub wejścia na przejazd, obejmując jedynie chodnik oraz prawy pas ruchu. Z – nomen omen – kolei w przypadku przejazdów i przejść kategorii „C”, pomimo automatycznego sterowania ruchem, przejazd nie jest wyposażony w żaden rodzaj zapory. Informacja o zbliżającym się składzie kolejowym jest przekazywana przez sygnalizator świetlny, nad którym umieszczono krzyż świętego Andrzeja, czyli znak drogowy „G-3” w przypadku przejazdów jednotorowych lub „G-4” na przejazdach wielotorowych.

 

Pozostałe rodzaje przejazdów i przejść kolejowych

W Polsce można spotkać również trzy dodatkowe rodzaje przejazdów i przejść kolejowych. Przejazdy kategorii „D” charakteryzują się całkowitym brakiem rogatek i sygnalizacji świetlnych, a informacją o miejscu krzyżowania się torów z jezdnią jest wcześniej wspominany krzyż świętego Andrzeja oraz znak drogowy „A-10”, który oznacza przejazd kolejowy bez zapór. Bardzo często obecny jest również znak „STOP”, który wymusza na kierujących zatrzymanie się przed przejazdem. Do kategorii „E” zalicza się natomiast przejścia, które przeznaczone są wyłącznie dla pieszych – w miejscach tego typu bardzo często ustawione są dodatkowe zapory w postaci barierek, labiryntów lub rogatek, natomiast oznaczenia znakami drogowymi pionowymi pozostają takie same, jak ma to miejsce w przypadku kategorii „D”. Ostatnim typem są przejazdy kategorii „F”, stanowiące część dróg wewnętrznych. W miejscach tego typu rogatki są najczęściej opuszczone, a przejazd lub przejście jest możliwe tylko po ich mechanicznym podniesieniu przez użytkownika drogi.

Jak zachować bezpieczeństwo na przejazdach i przejściach kolejowych?

Podstawowe zasady pokonywania przejść i przejazdów kolejowych obejmują zachowanie szczególnej ostrożności nawet wówczas, kiedy miejsce to ma charakter strzeżony. Przed wkroczeniem na przejazd każdy użytkownik ruchu powinien dokładnie przeanalizować sytuację na przejeździe, co wymaga od kierujących odpowiedniego dostosowania prędkości lub całkowitego zatrzymania się. Szczególnie niebezpieczne są wszelkiego rodzaju manewry omijania opuszczonych zapór, wkraczania na przejazd przy braku możliwości jego natychmiastowego opuszczenia po drugiej stronie oraz wykonywania manewru wyprzedzania. Wykupienie odpowiedniej polisy na Warta.pl lub u innego ubezpieczyciela to oczywiście ważna, ale jednak część gwarancji bezpieczeństwa i uniknięcia w przyszłości poważnych problemów. Nic bowiem nie zastąpi zdrowego rozsądku i ostrożności, jakimi należy się wykazać przy pokonywaniu przejść i przejazdów kolejowych. Warto pamiętać o tym, że w starciu z pociągiem żaden inny uczestnik ruchu drogowego nie ma większych szans, dlatego pod tym względem rozwaga to klucz do uniknięcia niebezpiecznych sytuacji w przyszłości!

(artykuł sponsorowany)

Podobne artykuły