PKP Polskie Linie Kolejowe zbudują systemu ERTMS/GSM-R na 14 tys. km linii kolejowych.
Stanowi o tym umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość całej inwestycji to 3,44 mld zł, a dofinansowania unijnego 1,36 mld zł. Projekt zostanie zakończony w 2023 roku.
System ERTMS/GSM-R umożliwi komunikacją między maszynistą, dyżurnym, zarządcą infrastruktury kolejowej w oparciu o cyfrową telefonię komórkową. Na wybranych trasach równolegle są instalowane urządzenia systemu ERTMS/ETCS i oba narzędzia pozwolą pociągom płynnie poruszać się po sieciach kolejowych poszczególnych państw UE.
W praktyce oznaczać to będzie m.in., że pociągi nie będą musiały zatrzymywać się na granicach ani nie będzie też trzeba wymieniać lokomotyw. Jeszcze istotniejsze jest to, że kolejarze będą mogli zwiększyć prędkość składów przy jednoczesnej poprawie poziomu bezpieczeństwa na torach.
Szybciej na Wiedence
Druga umowa podpisana przez CUPT i PKP PLK dotyczy fragmentu trasy Warszawa – Katowice, tzw. Wiedenki, między Częstochową a Zawierciem. Po zakończeniu robót, co ma nastąpić w 2020 roku, wzrośnie przepustowość linii, częstotliwość oraz punktualność realizowanych połączeń. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h, a towarowe – 120 km/h.
Pasażerowie zyskają lepszą ofertę przewozową, bo wyższy będzie standard stacji i przystanków i skróci się czas podróży. Poziom bezpieczeństwa zwiększy zaś modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych i budowa bezkolizyjnych skrzyżowań. Wartość inwestycji to 468 mln zł, a dofinansowania unijnego ponad 198 mln zł.
– Umowy, które dziś podpisujemy zapewnią sprawne podróże i zwiększą bezpieczeństwo na kolejowych szlakach. To już kolejne projekty, na które spółka zyskała unijne środki. PLK zdecydowanie przyspieszyły realizację inwestycji. Podpisane w tym roku umowy z wykonawcami przekraczają wartość 18,5 mld zł – podsumował Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.