Strona główna » Wiadomości » ABB dba o elektrykę w pociągach KM

ABB dba o elektrykę w pociągach KM

Redakcja
Fot. Stadler Polska

W 50 pociągach Flirt 3, jakie Stadler Polska dostarczy Kolejom Mazowieckim, zostanie zainstalowana aparatura niskiego napięcia firmy ABB.

 

Pociąg jest skomplikowanym pojazdem, którego budowa wymaga współpracy wielu przedsiębiorstw. Pociąg to tony metalu, tworzyw sztucznych, kabli i wielu innych podzespołów, czy elementów wyposażenia.

Sercem pociągu jest szeroko rozumiana wysoko zaawansowana elektronika. Dlatego ogromne znaczenie ma wydajna energetycznie i odporna na skrajne warunki atmosferyczne aparatura niskich napięć. Gdy te podzespoły działają prawidłowo, wtedy pasażerowie podróżują w komfortowych warunkach.

ABB wyjaśnia, że aparatura kontrolno-sterownicza i zabezpieczająca, za którą kryją się setki styczników, przekaźników, wyłączników i styków pomocniczych, to kluczowe urządzenia niskich napięć. Stanowią one elektryczny „krwiobieg” pociągu. Bez nich takie elementy pojazdu, jak oświetlenie, klimatyzacja czy drzwi, nie działają prawidłowo.

Niezawodna aparatura

W tamtym roku Stadler Polska podpisał z Kolejami Mazowieckimi umowy na dostawę łącznie 50 pociągów Flirt. W pojazdach instalatorzy umieszczą aparature niskiego napięcia firmy ABB. Będą to te same urządzenia, które sprawdzają się w pociągach podmiejskich i dalekobieżnych, operujących we Francji, Hiszpanii czy Niemczech. Te systemy cechują się obniżonym poborem mocy, głównie dzięki specjalnej konstrukcji cewek w stycznikach, sterujących przepływem prądu. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii.

ABB dba o elektrykę w pociągach KM, a ta aparatura jest odporna na wstrząsy, gwałtowne zmiany temperatury oraz wysoką wilgotność. Styczniki, przekaźniki i wyłączniki w pociągach KM to sprzęt gotowy do pracy w skrajnych warunkach środowiskowych i w temperaturach dochodzących nawet do -40oC. To gwarantuje niezawodne działanie elektryki i kluczowych systemów pokładowych. To zaś z koeli przekłada się na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

W uproszczeniu, aparatura dba o to, aby sygnał podawany np. na pulpicie maszynisty, w sposób płynny i niezawodny dotarł do urządzenia wykonawczego. Maszynista włącza np. ciąg oświetleniowy w przedziale albo otwiera w odpowiednim momencie sterowane elektrycznie, dwuskrzydłowe drzwi pasażerskie. Jednocześnie aparatura zabezpieczająca chroni obwody elektryczne przed przeciążeniem lub zwarciem.

 Stadler Polska stawia na sprawdzone rozwiązania, które z powodzeniem działają w kilkudziesięciu krajach świata. Zarówno w klimacie pustynnym, jak i w trudnych warunkach górskich. To aparatura dostosowana nawet do wyśrubowanych parametrów kolei dużych prędkości. Cieszymy się, że znajduje swoje miejsce w pociągach produkowanych w Polsce, dla regionalnego przewoźnika, w których bezpieczeństwo i komfort pasażerów traktuje się priorytetowo – powiedział Robert Stelmaszuk z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.

W 2024 r. ABB dostarczyła aparaturę kontrolno-sterowniczą i zabezpieczającą na potrzeby 10 pociągów Flirt. W tym roku takie same urządzenia trafią na pokład kolejnych 30 pociągów. Ostatnie dostawy Stadler otrzyma z ABB w 2026 roku.

 

Podobne artykuły