Pierwsi przewoźnicy kolejowi przystąpili do porozumień z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie szkoleń z obsługi osób z niepełnosprawnościami.
UTK wskazuje, że podpisanie porozumień to ważny krok w kierunku zapewnienia spójnego systemu szkoleń w celu osiągnięcia jednolitych wysokich standardów obsługi pasażerów w całym sektorze kolejowym. Standardy te przyczynią się do poprawy jakości, atrakcyjności i dostępności pasażerskich przewozów kolejowych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dotychczas podpisał porozumienia o współpracy z pierwszymi pięcioma przedsiębiorstwami kolejowymi: Arrivą RP, Kolejami Śląskimi, Kolejami Wielkopolskimi, Łódzką Koleją Aglomeracyjną oraz Warszawską Koleją Dojazdową. Współpraca będzie realizowana w ramach projektu pn. „Zapewnienie jednolitych standardów oraz systemu szkolenia pracowników sektora kolejowego w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie przemieszczania i komunikowania się”. Kolejni przedstawiciele rynku kolejowego już wkrótce dołączą do projektu, żeby wspólnie podejmować działania na rzecz opracowania spójnego systemu szkoleń i jednolitych standardów obsługi.
Dzięki zaangażowaniu i pozyskaniu kolejnych przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury kolejowej projekt zyska praktyczny wymiar. Umożliwi bowiem wdrożenie wypracowanych rozwiązań w codziennej pracy personelu obsługującego wszystkich pasażerów. Zarówno osoby z niepełnosprawnościami, jak i pozostałych podróżnych.
Pierwsi przedstawiciele przewoźników kolejowych wzięli już udział we wspólnych warsztatach wyjazdowych w Łodzi. W ich trakcie zapoznali się z przykładami dobrych praktyk i kompleksowych rozwiązań w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej.
Cel i zakres projektu
UTK wyjaśnia, że celem przedsięwzięcia jest zapewnienie w sektorze pasażerskich przewozów kolejowych jednolitych standardów obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami. Projekt przyczyni się do podniesienia jakości, atrakcyjności, jak również dostępności usług kolejowych. A także do zwiększenia kompetencji pracowników sektora kolejowego w zakresie profesjonalnej i empatycznej obsługi wszystkich pasażerów.
W ramach projektu prowadzone będą działania obejmujące:
- analizę i weryfikację obowiązujących regulacji dotyczących obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami u podmiotów kolejowych,
- opracowanie jednolitych standardów i procedur szkoleniowych,
- realizację szkoleń dla pracowników sektora kolejowego, w tym drużyn konduktorskich, pracowników punktów obsługi pasażera, sprzedawców biletów oraz osób udzielających asysty na dworcach i stacjach kolejowych.
Projekt realizowany jest przez Urząd Transportu Kolejowego i współfinansowany z Funduszy Europejskich. Szczegółowy opis projektu dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UTK.

