Strona główna » Wiadomości » Symulacja prędkości na KDP

Symulacja prędkości na KDP

Redakcja
Mat. CPK (wizualizacja)

Na większości odcinków linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław pociągi będą mogły przekroczyć prędkość 300 km/h. Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował Kolejowy Model Mikrosymulacyjny z tymi danymi.

 

Symulacja prędkości na KDP wskazuje, że geometria toru umożliwi osiągnięcie prędkości powyżej 300 km/h na 81% trasy z Warszawy do Poznania i 71% trasy do Wrocławia. CPK podnosi, że różnica w czasie podroży w porównaniu do prędkości 250 km/h i dwóch dodatkowych zatrzymaniach na każdej z tras wynosi 40 minut.

Opracowanie przygotowane przez CPK to swego rodzaju polemika z krytykami zwiększania do 350 km/h prędkości pociągów na linii Y. Spółka kilka tygodni temu ogłosiła, że podnosi prędkość maksymalną na KDP z 250 km/h do 350 km/h. CPK przypomina, że do takiej prędkości dostosowano wszystkie parametry geometryczne linii „Y”. Należą do nich m.in. pochylenie linii, promienie łuków, sieć trakcyjna i rozjazdy. I to właśnie prędkość 350 km/h konsekwentnie od lat CPK uwzględnia w studiach wykonalności i umowach projektowych, które podpisuje od 2022 r.

Spółka wskazuje, że przejazdy pociągów będą planowane zasadniczo na 320 km/h. Ale, jeśli dany przewoźnik będzie miał szybszy tabor, to możliwa stanie się jazda z prędkością do 350 km/h.

Warszawa – Poznań

Symulacja pokazuje, że na trasie z Warszawy przez Sieradz do Poznania pociągi rozpędzą się na większości trasy do ponad 300 km/h. Założenia dla najszybszego wariantu tej trasy są takie, że pociąg zatrzyma się tylko na stacjach Warszawa Zachodnia oraz Łódź Fabryczna. Natomiast bez zatrzymania przejedzie przez tunel pod Lotniskiem CPK. Za łodzią skład ominie Sieradz, jak również Kalisz. W takim przypadku czas przejazdu między Warszawą i Poznaniem wyniesie zaledwie 1 godz. i 38 min. Udział prędkości ponad 300 km/h w ogólnej długości tej trasy wyniesie aż 81%.

Natomiast podróż z Warszawy do Poznania, ale z prędkością do 250 km/h oraz z postojami w Warszawie Zachodniej, Lotnisku CPK, Łodzi, Sieradzu i Kaliszu trwałaby2 godz. i 19 min. Bez postoju w Sieradzu czas przejazdu byłby krótszy o 8 minut.

CPK ponownie przywołuje argument, że przy wariancie prędkości maksymalnej 250 km/h, czasy przejazdów z Warszawy do Poznania linią „Y” byłyby porównywalne z tym, ile czasu teraz potrzebują pociągi na pokonanie trasy z Warszawy przez Kutno i Konin do Poznania. Najszybsze składy przewożą bowiem pasażerów w 2 godz. i 16 min. Natomiast, gdyby pociąg jechał po linii KDP z prędkością 250 km/h i zatrzymywał się tylko w Łodzi, to i tak przejazd byłby dłuższy o 15 minut niż z prędkością do 350 km/h.

Warszawa – Wrocław

W wariancie najszybszym, z maksymalną prędkością eksploatacyjną 350 km/h, pociągi kursujące linią „Y” z Warszawy do Wrocławia, zatrzymają się tylko na dworcach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna. Wtedy pokonają trasę w czasie 1 godz. i 36 min. Dla porównania – dziś przejazd tą trasą zajmuje ok. 4 godzin. To właśnie dlatego, argumentuje CPK, linia KDP łącząca Warszawę z Wrocławiem jest najpilniejszą inwestycją kolejową w Polsce.

Natomiast „spowolnienie” pociągów do 250 km/h i wyznaczenie postojów w Warszawie Zachodniej, na Lotnisku CPK, w Łodzi, Sieradzu i Kępnie oznacza, że czas przejazdu wzrośnie do 2 godz. i 19 min. To daje ponad 40 minut różnicy w porównaniu ze scenariuszem do 350 km/h.

Natomiast zastosowanie wariantu, gdy pociąg jedzie do 250 km/h i zatrzymuje się tylko na stacjach Warszawa Zachodnia oraz Łódź Fabryczna, to różnica między 350 km/h a 250 km/h wyniosłaby 15 minut na korzyść tego pierwszego. CPK wskazuj, że nie warto, aby infrastruktura KDP była wykorzystywana tylko w 70% możliwej prędkości.

Spółka wskazuje, że maksymalna prędkość eksploatacyjna 350 km/h pozwoli na:

  • pełne wykorzystanie parametrów technicznych infrastruktury,
  • stworzenie lepszej oferty przewozowej (dostosowanej do potrzeb różnych grup pasażerów),
  • oszczędność czasu i wzrost liczby pasażerów za sprawą skrócenia czasów przejazdu i poprawy oferty.

Poza tym, jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT), ok. 80% podróżujących w ruchu dalekobieżnym na linii „Y” będzie startować lub kończyć swoją podróż w Warszawie, Łodzi, Poznaniu oraz Wrocławiu. To właśnie pod ten popyt skonstruowana zostanie oferta szybkich podróży bezpośrednich dla najszybszych pociągów.

Wolniejsze składy

Ale linia „Y” będzie miała wysoką przepustowość i dlatego po torach KDP pojadą również wolniejsze składy, jadące z prędkością od 200 do 300 km/h. Z myślą o pasażerach m.in. ze średnich miast, do obsługi tej trasy mają być skierowane także składy AeroExpress i RegioExpress o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h.

Na przykład między Warszawą, CPK i Łodzią pasażerowie pojadą pociągami AeroExpress poruszającymi się z prędkością do 200 km/h. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią takim pociągiem to 1 godz. i 1 min. Kursujące po linii „Y” wolniejsze pociągi obsłużą pasażerów także np. z Sieradza i Kalisza. RegioExpress rozwiną prędkość do 200 km/h i pojadą z Poznania do Kalisza z postojami w Nowym Mieście nad Wartą, Jarocinie i Pleszewie.

480-kilometrowa linia „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań to priorytet inwestycyjny spółki CPK. Dla całej tej trasy trwa zaawansowane projektowanie. Na odcinkach między Warszawą i Łodzią oraz Sieradzem i Wrocławiem toczą się wykupy nieruchomości, a w Łodzi trwają prace budowlane.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów, między Warszawą i Łodzią pociągi mają jeździć w 2032 r. Natomiast odcinki do Poznania i Wrocławia CPK uruchomi – według planów – przed końcem 2035 r.

Podobne artykuły