Strona główna » Wiadomości » Rusza kampania UTK – nosorożec Rogatek o bezpieczeństwie na torach

Rusza kampania UTK – nosorożec Rogatek o bezpieczeństwie na torach

MM
fot. UTK

Urząd Transportu Kolejowego rusza z nową kampanią na temat bezpieczeństwa  dzieci w trakcie wakacyjnych podróży – nosorożec Rogatek przybliży dzieciom świat kolei. Dodatkowo przez całe wakacje inspektorzy UTK będą prowadzić wzmożone kontrole pociągów. Sprawdzane będą szczególnie składy na popularnych wakacyjnych trasach.

W telewizji i interencie najmłodsi mogą zobaczyć nowy sezon przygód sympatycznego nosorożca Rogatka i jego przyjaciół. W mediach pojawią się również spoty skierowane do rodziców i opiekunów promujące bezpieczeństwo w ramach Kampanii Kolejowe ABC II.

Bohaterem drugiej odsłony Kampanii Kolejowe ABC w mediach będzie znany i lubiany przez dzieci nosorożec Rogatek. Wprowadzi on dzieci i dorosłych w świat wiedzy o bezpieczeństwie kolejowym. Zaplanowana została m.in. emisja spotów w telewizji, kinach, internecie, na kanałach VoD oraz w pociągach i na terenach kolejowych. Przygotowane zostaną także działania edukacyjne z wykorzystaniem radia, reklamy zewnętrznej oraz YouTube i Google. Aktywności prowadzone będą również w social mediach – w tym po raz pierwszy na kanale TikTok.

Obok działań w mediach w najbliższym czasie odbędzie się szereg wydarzeń bezpośrednich, w tym m.in. pikników rodzinnych. Pierwsze dwa zostaną zorganizowane jeszcze w lipcu – 23 lipca w Zakopanem oraz 30 lipca w Jastrzębiej Górze. Kolejne imprezy odbędą się w sierpniu, a pod koniec roku czaka nas duże wydarzenie z wideomappingiem 3D. Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach kampanii będzie bezpłatny.

Głównym celem Kampanii Kolejowe ABC II jest propagowanie zasad bezpieczeństwa oraz wzorców odpowiedzialnego zachowania na drogach, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów stacji, przystanków i przejazdów kolejowych. Działania kierowane będą do dzieci w wieku 4 – 12 lat oraz do ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli.

Kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu na lądzie. Jednak w pierwszym półroczu 2022 r. na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. dzikich przejściach doszło do ponad 200 wypadków. To niemal 75% wszystkich wypadków na sieci kolejowej. Dlatego tak ważne są działania, edukacyjne takie jak Kampania Kolejowe ABC. Dzięki naszym działaniom budujemy świadomość najmłodszych, ale w drugiej odsłonie Kampanii ważnym odbiorcą są także rodzice, opiekunowie i nauczyciel – podkreślał Marcin Trela, Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Kampania Kolejowe ABC II jest realizowana od lipca 2022 do września 2023 roku. Projekt jest finansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu wynosi 60 000 000,00 zł. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to 51 000 000,00 zł. Więcej informacji o projekcie Kampania Kolejowe ABC II można znaleźć na stronie www.kolejoweabc.pl, a także na profilach projektu na Facebooku, Instagramie i Tiktoku.

Kontrole pociągów

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i przestrzeganiem praw pasażerów. Szczególnie wnikliwie kontrolowane jest to, co najbardziej istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróżnych – między innymi stan techniczny drzwi, dostępność wyjść awaryjnych czy zapewnienie ochrony przeciwpożarowej. Ważna jest także weryfikacja zapewnienia przez przewoźników kolejowych odpowiedniego komfortu, w tym dostosowania pojemności składów do frekwencji pasażerów.

Od stycznia do czerwca 2022 roku inspektorzy UTK przeprowadzili 89 kontroli pociągów pasażerskich. W 2021 roku liczba takich kontroli wyniosła 112. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych może być kilka pociągów. W pierwszej połowie 2022 roku zostało wydanych 20 decyzji ograniczających eksploatację pojazdu oraz 4 wyłączające pojazd z eksploatacji. Wśród najczęściej powtarzających się naruszeń znajdują się uszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice systemu informacji pasażerskiej, niesprawne ogrzewanie/klimatyzacja i błędy w dokumentacji.

 

Podobne artykuły