Kolej na świecie Konferencje i spotkania Wiadomości

Transportowy szczyt w Pekinie

Transportowy szczyt w Pekinie Fot. China Railway

Przedstawiciele ponad stu państw przyjadą do Pekinu na szczyt poświęcony Nowemu Jedwabnemu Szlakowi. Wśród nich będzie też premier Beata Szydło i reprezentanci PKP Cargo.

Nowy Jedwabny Szlak znany jest też pod nazwą „Jeden Pas Jedna Droga” i obejmuje zarówno lądowe, jak i morskie szlaki handlowe z Azji do Europy. I pekiński szczyt będzie jak do tej pory najważniejszym spotkaniem poświęconym temu projektowi. Oczywiście, w tym kontekście najczęściej mówi się o rozwijaniu połączeń handlowych między Chinami a Europą, ale ze szlaku będą też korzystać inne kraje azjatyckie.

W pekińskim szczycie (14-15 maja) weźmie udział premier Beata Szydło, a także m.in. szefowie rządów Włoch, Hiszpanii, Węgier, oraz prezydenci Rosji, Szwajcarii Filipin. Będą oni dyskutować nad sposobami ożywienia dawnego Jedwabnego Szlaku, który w średniowieczu był najważniejszą arterią handlową między Chinami a Azją Środkową, Bliskim Wschodem i Europą.

Prezydent Chin Xi Jinping zgłosił projekt Nowego Jedwabnego Szlaku jako Jeden Pas Jedna Droga, który zakłada utworzenie sieci korytarzy transportowych łączących Chiny z UE. To zarówno połączenia lądowe (drogi, kolej, w tym Kolej Dużych Prędkości), morskie, jak i lotnicze, a ponadto sieć przesyłowa paliw (rurociągi) i infrastruktura telekomunikacyjna.

Czesław Warsewicz, wydawca portalu Nakolei.pl podkreśla, że Nowy Jedwabny Szlak to ogromna szansa dla Polski, gdyż możemy wykorzystać nasze centralne położenie w Europie, na skrzyżowaniu dróg wschód – zachód i północ – południe. I teraz władze państwowe, samorządy, przedsiębiorcy, firmy kolejowe powinny zadbać o zbudowanie odpowiedniej infrastruktury logistycznej do obsługi Nowego Jedwabnego Szlaku. Możemy przy tym skorzystać też z pieniędzy chińskich.– Chiny mają wieloletni plan rozbudowy infrastruktury wzdłuż szlaku o wartości prawie 1 biliona euro – wyjaśnia Czesław Warsewicz. I zaznacza, że wykorzystanie tej szansy byłoby ogromnym impulsem do rozwoju transportu kolejowego w Polsce, na czym skorzystaliby także producenci taboru i urządzeń kolejowych oraz inne firmy z szeroko rumianego sektora kolejowego.

Te tematy był też podniesione podczas ubiegłorocznego Kongresu Rozwoju Transportu w Łodzi. To miasto ma szansę stać się jednym z najważniejszych w Europie centrów logistycznych do obsługi Nowego Jedwabnego Szlaku, gdyż leży w centrum Polski. Czesław Warsewicz zwraca uwagę, że obok Łodzi przecinają się autostrady A1 i A2, a także ważne szlaki kolejowe biegnące w kierunku polskich portów. To otwiera możliwość ekspediowania ładunków praktycznie na całą Europę.

Zresztą do Łodzi już docierają od kilku lat pociągi z Chin i wyjeżdżają te w drugim kierunku. Chodzi o to, aby strumień towarów był z roku na rok coraz większy.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _

Kongres Rozwoju TransportuIV Kongres Rozwoju Transportu

23 października 2017 r., DoubleTree by Hilton Łódź

Tegoroczna, czwarta już edycja odbywa się pod hasłem przewodnim “Centralny Port Komunikacyjny(m) sercem Polski?

Gościem honorowym wydarzenia będzie Mikołaj Wild – pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kongres Rozwoju Transportu to jedno z największych niezależnych wydarzeń związanych z sektorem transportowym. Gromadzi przedstawicieli władzy centralnej, największe firmy branżowe oraz liczne grono ekspertów i obserwatorów rynku.

Bądź z nami 23 października 2017 r. w Łodzi i sprawdź, co słychać w branży!

www.kolejnazmiany.pl