Spółka CPK przekazała konsorcjum budowalnemu PORR plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł m.in. rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km.
Wykonawca przejął komorę. Pod koniec czerwca br. CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, a już w sierpniu plac budowy został przekazany wykonawcy. Obejmuje on rejon ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, w obręb którego wchodzi m.in. komora startowa dla maszyny TBM. Dzięki temu PORR może rozpoczynać roboty budowlane związane z dostosowaniem komory startowej Retkinia do wybranego typu maszyny TBM (z ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel KDP.
Po dostawie, maszyna będzie segment po segmencie montowana w komorze. Tam wykonawca również przeprowadzi testy przed rozpoczęciem drążenia. Zanim jednak tarcza TBM ruszy, specjaliści dostosują ją do warunków geotechnicznych na trasie tunelu. Początek właściwej budowy podziemnego połączenia kolejowego to druga połowa 2026 roku. Harmonogram wynika z racji na skalę przedsięwzięcia, jakim jest przygotowanie i przetransportowanie do Łodzi maszyny TBM,
Od komory do komory
Tarcza TBM ruszy z komory startowej Retkinia, gdzie maszyna drążąca zagłębi się w ziemię. Komorą odbiorczą będzie Fabryczna, zlokalizowana w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. Prace przy budowie komory Fabryczna już trwają.
Tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią będzie miał długość około 4,6 km i średnicę około 14 metrów, co oznacza, że stanie się on najdłuższym i o największej średnicy tunelowym obiektem kolejowym w Polsce wydrążonym jednym odcinkiem – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Wewnątrz będą dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Tunel pobiegnie na zmiennej głębokości. Wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 metrów pomiędzy komorami ewakuacyjnymi. PORR zbuduje je w rejonie ulicy Struga, al. Włókniarzy i alei ks. bp. Bandurskiego. Na całym podziemnym odcinku powstanie pięć ewakuacyjnych komór szlakowych, zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi.
W komorach szlakowych wykonawca postawi również urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt spełni najwyższe standardy bezpieczeństwa. Z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej.
Ochrona przed szkodami
W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską, PORR wykona wzmocnienia geotechniczne, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków.
Najlepszym przykładem takich prac jest Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończyły się zasadnicze działania przy wzmacnianiu fundamentów za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting, które stanowią dodatkowe punkty podparcia konstrukcji. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu ŁDK przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.
Łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie przez miasto są już zaawansowane. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości, a na budowie komory odbiorczej Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe. Natomiast w Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Przejęcie przez wykonawcę placu budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości jest kolejnym krokiem przybliżającym nas do uruchomienia w 2032 roku trasy szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK – mówi Piotr Rachwalski, członek Zarządu CPK.
Inwestycje związane z tunelem dalekobieżnym w Łodzi to najbardziej zaawansowana część Programu Kolejowego CPK. Oprócz tego trwają zaawansowane działania projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej trasy Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław.
Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który ruszy wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i większość wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do wojewodów: mazowieckiego i łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych.