Strona główna » Wiadomości » Wrocławskie tramwaje dostaną system antykolizyjny

Wrocławskie tramwaje dostaną system antykolizyjny

Redakcja
Fot. MPK Wrocław

Grupa Škoda, wraz z polską firmą Saatz, rozpoczęła projekt wyposażenia 31 tramwajów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu w zaawansowany system antykolizyjny ACS. Instalację otrzymają pojazdy marki Škoda.

 

Projekt obejmuje modernizację tramwajów Škoda 19T, które jeżdżą w stolicy Dolnego Śląska od 2006 roku. Decyzja MPK o modernizacji taboru wynika z tego, że kolizje stanowią poważny problem w miejskim transporcie publicznym. Również we Wrocławiu takie zdarzenia nie należą do rzadkości. Kolizje zaś są nie tylko zagrożeniem dla bezpieczeństwa pasażerów i innych użytkowników dróg, ale także generują wysokie koszty napraw dla operatorów i osób trzecich. Wdrożenie systemu antykolizyjnego zwiększy zatem bezpieczeństwo oraz obniży koszty operacyjne. I jest to także przykład stopniowej integracji technologii autonomicznych z miejską mobilnością.

Autonomia i bezpieczeństwo

Wrocławski projekt pokazuje, że nasza technologia może znaleźć zastosowanie w pełnym spektrum rozwiązań transportowych. System antykolizyjny to kluczowy krok na drodze do transportu z elementami autonomicznego działania, a Wrocław dołączy teraz do grona miast wykorzystujących najnowocześniejsze technologie w celu zwiększenia bezpieczeństwa tramwajów – powiedział Jan Hušák, dyrektor techniczny ds. cyfrowych w Grupie Škoda.

MPK Wrocław widzi w tym realizację swoich priorytetów zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa.

Dla każdego operatora transportu miejskiego bezpieczeństwo pasażerów i pieszych jest kluczowym priorytetem. Dlatego uważamy, że inwestowanie w nowe technologie wspomagające w naszych pojazdach to naturalny krok. Cieszymy się, że wyposażając tramwaje Škoda 19T w system zapobiegania kolizjom ACS, MPK Wrocław wyznacza kierunek rozwoju tej technologii w Polsce. Wierzymy, że to rozwiązanie znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, a także wesprze kierowców w ich codziennej pracy  – powiedział Witold Woźny, prezes zarządu MPK Wrocław.

Istotny jest w tym procesie wkład polskiej firmy, która zajmie się instalacją nowych rozwiązań antykolizyjnych.

Saatz to firma specjalizująca się w remontach kapitalnych i modernizacjach tramwajów, dlatego posiadamy rozległą wiedzę na temat różnych podzespołów tramwajowych, w tym systemów antykolizyjnych. Uważamy, że system ACS opracowany przez Skoda Digital jest bardzo dobrym i wydajnym systemem, dlatego cieszymy się, że MPK Wrocław wybrało ten system do instalacji w modernizowanych przez nas tramwajach Skoda 19T. Szczegóły instalacji systemu, które uzgodniliśmy z inżynierami Skoda Digital i za które odpowiadamy, zapewnią jego prawidłowe działanie. Cieszymy się, że dzięki decyzji MPK Wrocław, modernizowane przez nas tramwaje Škoda 19T będą bezkolizyjne, zachowując tym samym cechy odnowionych tramwajów na znacznie dłużej  – podsumowuje Jarosław Lazurko, prezes Saatz.

Działanie systemu

Škoda wyjaśnia, że system antykolizyjny łączy technologię LiDAR, kamery i zaawansowaną lokalizację za pomocą map HD i odometrii. Tworzy on „wirtualny tunel” przed tramwajem oraz wykrywa przeszkody zarówno statyczne, jak i dynamiczne w czasie rzeczywistym. LiDAR skanuje otoczenie w promieniu do 100 metrów. Zaś jednostka IMU zapewnia precyzyjne dopasowanie do profilu toru, a kamera ADAS – szczegółowy obraz 2D. Kierowca jest powiadamiany o zagrożeniu z odpowiednim wyprzedzeniem, a w razie potrzeby system automatycznie aktywuje hamowanie awaryjne.

System Škody działa już w tramwajach w fińskim Tampere i czeskim Ołomuńcu. Firma zainstaluje go również w nowych tramwajach w Pradze, włoskim Bergamo i w pojazdach niemieckiego operatora RNV (Rhein-Neckar-Verkehr). Kluczową zaletą systemu jest to, że nie wymaga on nowych pojazdów – można go instalować w istniejących flotach i modernizować w razie potrzeby.

Podobne artykuły