Aż siedem osób zginęło w kwietniu na przejazdach oraz przejściach kolejowo-drogowych kategorii A-E. Od początku roku ofiar śmiertelnych w takich wypadkach było 19, czyli aż o 11 więcej niż w okresie styczeń-kwiecień 2024 roku.
Więcej wypadków i ofiar na przejazdach – takie statystyki podaje Komenda Główna Straży Ochrony Kolei. Tylko w kwietniu SOK odnotowała 13 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, do jakich doszło na przejazdach oraz przejściach kolejowo-drogowych kategorii A-E. W ich wyniku siedem osób zginęło oraz jedna została ciężko ranna. Jeszcze tragiczniejszy jest bilans wypadków z udziałem pieszych, którzy przechodzili przez tory w miejscach niedozwolonych. W kwietniu na „dzikich” przejściach miały miejsce 23 wypadki, w wyniku których śmierć poniosło 16 osób, a trzy zostały ciężko ranne.
Jeśli natomiast spojrzymy na dane z okresu styczeń-kwiecień, to – jak informuje KG SOK – mieliśmy w tym czasie 57 wypadków i kolizji. To o osiem zdarzeń więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Od początku roku zginęło aż 19 osób, czyli o 11 więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Pięć osób było ciężko rannych, a więc o jedna mniej niż w okresie styczeń – kwiecień 2024 roku.
Wypadki na przejazdach i na „dzikich” przejściach przez tory powodują również przerwy i ograniczenia w ruchu pociągów. Zwłaszcza na liniach jednotorowych, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe muszą wstrzymać na jakiś czas jazdę składów. W kwietniu w związku z wypadkami i kolizjami opóźnienia wyniosły łącznie prawie 60 godzin. Do tego dochodzą straty materialne z powodu uszkodzenia pociągów i infrastruktury kolejowej. Te można zniwelować, ale nikt nie przywróci życia ofiarom wypadków.
Prewencja na przejazdach
Dlatego PKP PLK i SOK prowadzą cały czas intensywną kampanię „Bezpieczny przejazd”. W jej trakcie już dzieci poznają zasady bezpiecznego poruszania się na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach przez tory. dzieci uczy się, np., aby przechodziły przez tory tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Akcja edukacyjna prowadzona jest także na przejazdach wśród kierowców, gdzie do zainteresowanych trafiają co miesiąc np. tysiące ulotek edukacyjnych. Większość kierowców zachowuje się właściwie na przejazdach, ale okazuje się, że niestety wielu wciąż lekceważy zasady bezpieczeństwa.
Również Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego włączają się w akcję podnoszenia jakości szkolenia przyszłych kierowców w zakresie zachowania się na przejazdach. Funkcjonariusz SOK odbywają spotkania z instruktorami jazdy, aby w programach szkoleniowych kładli większy nacisk na zachowanie zasad bezpieczeństwa.