PGE Energetyka Kolejowa wybuduje 11 nowych kolejowych stacji paliw. To nie tylko zwiększy udział spółki w dystrybucji paliw płynnych wśród przewoźników kolejowych, ale także rozwinie w przyszłości możliwość budowy infrastruktury tankowania wodorem.
PGE Energetyka Kolejowa jest odpowiedzialna za utrzymanie 25 tys. km sieci trakcyjnej. Ale w Polsce zelektryfikowane linie kolejowe stanowią ok. 2/3 wszystkich tras. Zaś na pozostałych liniach w zdecydowanej większości odbywa się transport z wykorzystaniem pojazdów spalinowych lub dwusystemowych. Składy tego typu zaopatrują się w olej napędowy w sieci 20 w pełni zautomatyzowanych, koncesjonowanych stacji paliw PGE Energetyka Kolejowa. Są one rozlokowane na terenie całej Polski.
Komitet Inwestycyjny PGE EK podjął decyzję o rozbudowie tej sieci o 11 nowych kolejowych stacji paliw. Zakończenie realizacji pierwszego etapu inwestycji zaplanowane jest na IV kwartał 2026 roku.
Nowoczesne stacje
Kolejowe stacje paliw PGE EK posiadają dystrybutory o wydajności do 220 litrów na minutę. Oraz oddzielne pole tankowania, zabezpieczające przenikanie wycieków paliwa do gleby. Nowoczesne rozwiązania technologiczne zapewniają całodobowy, samoobsługowy dostęp do infrastruktury za pośrednictwem zestawu kart zbliżeniowych. Stanowią one wygodny i uniwersalny sposób bezgotówkowego tankowania.
Spółka nieustannie dąży także do tego, by jej działania miały jak najmniejszy wpływ na środowisko. W 2024 roku PGE Energetyka Kolejowa wprowadziła do sprzedaży wodny roztwór mocznika (32,5%), powszechnie znany jako AdBlue. Jest to dodatek katalityczny, który przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych substancji przez lokomotywy napędzane silnikami wysokoprężnymi.
PGE EK przez rozbudowę sieci kolejowych stacji paliw zwiększa swój potencjał do wprowadzenia do dystrybucji innych paliw. Chodzi o niskoemisyjne paliwa syntetyczne HVO oraz rozbudowę infrastruktury do tankowania całkowicie bezemisyjnym wodorem.