W obecnym kwartale powstanie dokumentacja projektowa dla wiaduktu kolejowego w Laskowicach Pomorskich, który ma zastąpić ruchliwy przejazd kolejowy na linii nr 131. Ale budowa ruszy raczej dopiero po 2032 roku.
O budowę wiaduktu od dawna zabiegają mieszkańcy i lokalne samorządy. W lipcu br. specjalny apel w tej sprawie przyjęła Rada Powiatu Świeckiego. Później doszło do spotkania władz powiatu w Ministerstwie Infrastruktury. Starosta Paweł Knapik rozmawiał o budowie wiaduktu na linią kolejowa nr 131 z wiceministrem Piotrem Malepszakiem.
W tej „ofensywie” biorą udział także parlamentarzyści z regionu, którzy wspierają zabiegi samorządowców. Interpelację w sprawie wiaduktu złożyła do ministra infrastruktury poseł Agnieszka M. Kłopotek (PSL-TD), a odpowiedź wiceministra Piotr Malepszaka przynosi nieco więcej szczegółów.
Niezbędny wiadukt
Poseł Agnieszka Kłopotek wskazuje, że linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew to jedna z najważniejszych arterii transportowych w kraju i dlatego codziennie kursuje nią „ogromna liczba pociągów towarowych i pasażerskich”. Ale jej przecięcie z drogą wojewódzką nr 272 w Laskowicach od lat stanowi poważne utrudnienie dla ruchu drogowego. Tym samym jest to ogromne obciążenie dla lokalnych społeczności.
Stałe zamknięcia przejazdu kolejowego prowadzą do paraliżu komunikacyjnego, który uderza przede wszystkim w mieszkańców – w tym osoby starsze, rodziny z dziećmi, osoby dojeżdżające do pracy czy uczniów. Przejazd bywa zamknięty nawet przez kilkadziesiąt minut na godzinę, co wpływa na funkcjonowanie transportu publicznego i uniemożliwia sprawny dostęp do stacji kolejowej Laskowice Pomorskie – kluczowego punktu przesiadkowego dla mieszkańców m.in. Świecia, Chełmna i Grudziądza. Utrudnienia te bezpośrednio obniżają jakość życia, prowadzą do wykluczenia komunikacyjnego i skutecznie zniechęcają ludzi do korzystania z transportu zbiorowego – argumentuje poseł Agnieszka M. Kłopotek.
I wskazuje ponadto, że likwidacja przejazdu przez zbudowanie wiaduktu ma także znaczenie dla lokalnej gospodarki. Bowiem przedłużające się korki oraz brak niezawodnego połączenia z liniami kolejowymi i drogą ekspresową S5, a także autostradą A1, „zniechęcają potencjalnych inwestorów oraz ograniczają działalność istniejących firm”. Gospodarka ponosi więc realne straty.
Posłanka przypomina, że dokumentacja projektowa dla budowy wiaduktu powstała już w 2020 roku, gdy były plany modernizacji linii nr 131 dla potrzeb kolei dużych prędkości. Ale inwestycję zawieszono. I dlatego poseł Kłopotek zapytała ministra o to, dlaczego budowy wiaduktu w Laskowicach Pomorskich została zawieszona. I kiedy inwestycja będzie wznowiona. Ponadto w interpelacji pada pytanie o to, jakie działania mogą zostać podjęte w celu czasowej poprawy sytuacji komunikacyjnej w Laskowicach do momentu wybudowania wiaduktu.
Niedługo będzie projekt
W odpowiedzi na interpelację, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak stwierdził, że trwają prace nad dokumentacją projektową modernizacji odcinka linii kolejowej nr 131 (C-E 65) Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew. W ramach tego zadania PKP PLK zaplanowały również budowę wiaduktu drogowego w Laskowicach. Zakończenie prac nad ww. dokumentacją planowane jest przez PKP PLK jeszcze w tym kwartale.
Jednocześnie jednak odpowiedź wiceministra rozwiewa nadzieję na szybkie rozpoczęcie prac na linii r 131. To dlatego, że ta inwestycja jest na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032. Nie ma więc na razie zapewnionego finansowania. I raczej trzeba się nastawić na to, że dopiero w kolejnej dekadzie.
Dodatkowo z uwagi na kompleksowe podejście do realizacji prac budowlanych na sieci kolejowej, modernizacja linii kolejowej nr 131 na odcinku Maksymilianowo – Tczew planowana jest po zakończeniu prac na linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto – stwierdził wiceminister Piotr Malepszak.
Ta inwestycja zamknie się oprawdopodobnie w 2031 roku.
A może program przejazdowy?
Natomiast budowa wiaduktu jest możliwa szybciej, gdyby samorządy zgłosiły ten projekt do programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowodrogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. PKP PLK uruchomiła drugi nabór do programu. Z tym, że jak przyznaje sam wiceminister, wymaga to zaangażowania finansowego samorządów.
PKP PLK S.A. zastrzega, że wkład finansowy spółki do zadania nie może przekroczyć wartości 60 mln zł. Należy podkreślić, że likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu DW 272 i budowa w jego miejscu skrzyżowania wielopoziomowego wpisują się w cele i priorytety ww. projektu -wyjaśnił Piotr Malepszak.
Już to założenie wskazuje, że udział powiatu Świecie czy gminy Jeżewo w takiej inwestycji jest mało prawdopodobny. Bowiem budowa wiaduktu, który akurat w tym miejscu będzie dużym obiektem inżynieryjnym, może oznaczać wydatki przekraczające kwotę 100 mln zł. Samorządy musiałyby więc dołożyć środki znacznie przekraczające ich możliwości. Ale póki nie będzie projektu, trudno jest jednoznacznie zakładać wydatki na budowę. Trzeba też pamiętać o tym, że zgłoszenie do programu nie gwarantuje otrzymania dotacji. Jest bowiem w Polsce wiele innych miejsc, gdzie wiadukty przydadzą się nie mniej niż w Laskowicach Pomorskich.