Naukowcy i eksperci oraz przedstawiciele spółek kolejowych wzięli udział w siedzibie PKP S.A. w warsztatach w ramach partnerstwa Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail).
Warsztaty Europe’s Rail w PKP ściągnęły przedstawicieli zarządów spółek z Grupy PKP oraz przewoźników samorządowych. A także reprezentantów PKP Polskich Linii Kolejowych, PGE Energetyki Kolejowej i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz uczelni wyższych.
Jak informuje PKP, głównymi celami spotkania polskich uczestników partnerstwa EU-Rail było zaprezentowanie rezultatów dotychczasowych prac. Oraz zachęcenie innych podmiotów do aktywnych działań w obszarze badań i rozwoju (B+R).
Technologie budowlane
Przykładem takich działań jest koncepcja zielonego dworca modułowego. To technologia, która polega na wykorzystywaniu do budowy dworców kolejowych prefabrykatów z materiałów pochodzących z recyklingu. Koncepcja ta zakłada również jak największą elastyczność doboru rodzaju i wielkości pomieszczeń w zależności od typu dworca, szacowanych potoków pasażerskich oraz zmieniającego się zapotrzebowania.
Ponadto w trakcie warsztatów kolejarze i naukowcy rozmawiali o wykorzystaniu standardu OpenBIM (ang. Building Information Modelling) w procesie przygotowania i realizacji inwestycji budowlanej. Oraz przygotowania koncepcji „cyfrowego bliźniaka” dworca. To rozwiązanie ma na celu standaryzację oraz ujednolicenie procesów inwestycyjnych na dworcach.
Dyskusja dotyczyła ponadto wypracowania uniwersalnych rozwiązań na potrzeby lokomotyw i pociągów napędzanych wodorem. Chodzi zwłaszcza o nowoczesne stacje tankowania. Z tym wiąże się inny energetyczny temat, czyli budowa innowacyjnych kolejowych węzłów energetycznych w sieci PGE Energetyka Kolejowa. Te węzły posłużą optymalizacji wykorzystania energii. Ale zwiększą też udział energii elektrycznej pochodzącej z OZE na potrzeby trakcyjne i zasilania budynków kolejowych.
Lokalna nowoczesność
Podczas warsztatów poruszono temat planowania i realizacji podróży przez pasażerów. Chodzi o konsolidację w tym celu źródeł danych w formie tzw. Jeziora Danych (ang. Data Lake) głownie z systemów dworcowych. Jak również z innych systemów wewnętrznych oraz ogólnodostępnych danych. Pilotaż tego systemu trwa na dworcu Łódź Kaliska, który jest istotny w działalności m.in. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej,
Warsztaty Europe’s Rail w PKP pokazały też prace związane z rozwiązaniami dla kolei lokalnych. Priorytetem jest ,m.in. opracowaniem założeń dla niewielkiego pojazdu kolejowego do obsługi takich tras. Oraz stworzeniem modeli służących do planowania i opracowywania koncepcji zagospodarowywania dworców przy liniach o niewielkim natężeniu ruchu.
Istotnym elementem działań przewoźników i naukowców jest wdrożenie Cyfrowych Sprzęgów Automatycznych (DAC) na terenie UE oraz systemu łączności FRMCS. Jest to zaawansowany standard łączności na kolei, który ma zastąpić użytkowany obecnie GSM-R. W ramach wymiany doświadczeń przedstawiciel spółki PKP CARGO Terminale omówił wdrożenie systemów do obsługi terminali umożliwiających automatyzację części procesów związanych z przeładunkiem kontenerów na terminalu w Zduńskiej Woli Karsznicach oraz zarządzaniem ruchem samochodów TIR na terminalu.
EU-Rail powołały spółki kolejowe z terenu UE i Komisja Europejska. Wśród nich są m.in. koleje z Niemiec (DB) i Francji (SNCF), Hiszpanii (ADIF) i Włoch (FS), oraz Austrii (ÖBB) i Czech (ČD). A także takie koncerny jak Alstom, CAF, Hitachi, Indra, Talgo i Siemens.