NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie W jakich relacjach i ile pociągów PKP Intercity pojedzie w latach 2023-2030? Ministerstwo podzieliło się planami

W jakich relacjach i ile pociągów PKP Intercity pojedzie w latach 2023-2030? Ministerstwo podzieliło się planami

Adrian Izydorek
Fot. NEWAG S.A.

Pod koniec 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity umowę PSC na realizację międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń kolejowych. Przewoźnik do 2030 roku ma rozszerzać swoją ofertę, przedstawiono plany dot. rozwoju sieci połączeń.

31 grudnia 2020 roku PKP Intercity podpisało umowę ramową o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich na lata 2021-2030. Wartość umowy to 21 mld złotych. W tym samym czasie przewoźnik zapowiedział inwestycje warte 19 mld zł, a na początku 2022 roku PKP Intercity poinformowało o aktualizacji swojej strategii, tym samym zapowiadając, że do 2030 roku zostanie zainwestowanych 27 mld zł – przede wszystkim w tabor kolejowy. Zakupy taborowe pozwolą zwiększać ofertę przewoźnika: zwiększyć ma się zarówno liczba pociągokilometrów, jak i liczba postojów handlowych.

Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację złożoną m.in. przez Posłankę Paulinę Matysiak, przedstawiło planowany wykaz odcinków, które będą obsługiwane pociągami międzywojewódzkimi i międzynarodowymi, na każdy rok budżetowy oraz szacunkową liczbę pociągów w latach 2023 -2030. Z tym, że jak zaznacza Wiceminister Bittel, są to plany, a ostateczny wykaz pociągów uruchamianych na dany rozkład jazdy jest ustalany na podstawie podpisywanej umowy rocznej, w ramach wcześniej wspomnianej umowy ramowej.

Zakupy taborowe

PKP Intercity do 2030 roku planuje przeznaczyć 27 mld złotych. Z całej tej kwoty 24,5 mld zł zostanie przeznaczone na inwestycje w tabor kolejowy, natomiast 2,6 mld zł na budowę i rozbudowę stacji postojowych dla taboru dalekobieżnego przewoźnika. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury środki mają zostać przeznaczone na zakup:


Zobacz również: CPK rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe dot. zakupu taboru


Wśród tych pojazdów największym przełomem w PKP Intercity – oprócz faktu ilości nowego taboru – będą pojazdy push-pull, które jak ostatnio informowaliśmy mają być homologowane na Czechy – więcej informacji.

Jak wskazuje Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel, inwestycje te mają zostać sfinansowane z następujących źródeł:

  • środki własne;
  • kredyt inwestycyjny z Europejskiego Banku Inwestycyjnego;
  • emisja obligacji;
  • kredyt inwestycyjny z banków komercyjnych;
  • rozliczenie programu „POIŚ”;
  • Krajowy Program Odbudowy;
  • inne środki dotacyjne z kierunku UE w postaci programów „CEF” czy „FEnIKS”.

Powyższe zakupy taborowe pozwolą na zwiększenie liczby uruchamianych pociągów. Dla porównania w 2011 roku PKP Intercity wykonało pracę eksploatacyjną na poziomie 26 105 tys. pockm (średnio uruchamiając 142 połączeń), w 2020 roku było to już 44 020 tys. pockm, uruchamiając średnio 263 połączenia. Według planów na lata 2022-2030 wykonana praca eksploatacyjna ma wyglądać w następujący sposób:

Plany rozwoju połączeń 2023-2030

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło wykaz odcinków planowanych do obsługi pociągami międzywojewódzkimi i międzynarodowymi na każdy rok budżetowy oraz szacunkową liczbę pociągów w latach 2023-2030. (Plik w formacie PDF)

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności